Komt Zaans-Amsterdamse woningbouwtrein knarsend tot stilstand?

Foto: Google Maps

Amsterdam gaat opnieuw kijken naar de ontwikkelingen rond het IJ en naar de geplande bouw van Haven-Stad, de nieuwbouwwijk aan de overkant van Zaanstad en cruciaal in de ontwikkelingsplannen van beide gemeenten.

De grootschalige woningbouw in het havengebied, de bouw van een brug over het IJ en de verplaatsing van de cruiseterminal verdelen het gemeentebestuur en hogere overheden (de provincie en het Rijk via Rijkswaterstaat), het Havenbedrijf Amsterdam en ondernemers op de bedrijventerreinen in de omgeving. Wethouder Udo Kock wil nu de verschillende plannen meer in samenhang laten onderzoeken. In Haven-Stad moeten 40.000 tot 70.000 woningen komen en 45.000 tot 58.000 arbeidsplaatsen.

Afgesproken is om de al ingezette verstedelijking langs het IJ geleidelijk voort te zetten tot in Zaanstad. Beide gemeenten werken hierin nauw samen. Zo hebben ze samen de bureaus Buiten, Must en Urban Exchange de opdracht verstrekt om een economisch-ruimtelijke visie te ontwikkelen voor het totale plangebied. Kees Noorman, directeur van de Amsterdamse ondernemersvereniging Oram, zei vorig jaar al dat de tegelijk met de woningbouwplannen een toekomstvisie op de haven had moeten ontwikkelen.

Begrip

Volgens Noorman hebben ondernemers er begrip voor dat de stad woningen wil bouwen, ‘maar het stadsbestuur presenteert wonen in een haven als leuk, en dat is het niet’. Er zal altijd sprake blijven van geluid, stof of geur. Directeur Koen Overtoom van Havenbedrijf Amsterdam verweet de gemeente vooral óver, maar niet mét de haven te praten. Het Rijk zit er bovendien niet op te wachten dat het geld voor de steeds duurder uitvallende nieuwe zeesluis bij IJmuiden in het water valt.

De gemeente Amsterdam vaart bovendien ook wel bij een goed presterend Havenbedrijf: dat keerde over 2017 een bedrag van bijna 61 miljoen euro uit als dividend aan haar eigenaar, de gemeente. Daarmee verdween de complete nettowinst van het bedrijf in de gemeentekas. Dat moet bovendien opdraaien voor de financiering van de Amsterdamse bijdrage van 46,5 miljoen euro aan de bouw van de nieuwe zeesluis.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen