Idee voor kabelbaan tussen Zaandam en Amsterdam weer op tafel

Foto: Stichting IJbaan / Floris Visualisaties

Een kabelbaan over het IJ is goedkoper dan een brug of een tunnel, zo blijkt uit onderzoek van ingenieursbureau Arcadis en UNStudio in opdracht van het burgerinitiatief IJbaan.

Het Financieele Dagblad citeert vandaag uit het onderzoeksrapport, waaruit blijkt dat een korte kabelbaan over het water 90 miljoen euro kost en een langere verbinding, die goed aansluit op het openbaar vervoer, 140 miljoen. Er wordt gerekend op minstens 4000 reizigers per dag met een uitloop tot 10.000 passagiers in 2040.

De gemeente Amsterdam besloot vorig jaar mee te betalen aan het onderzoek, omdat het stadsbestuur het idee ‘als aanvulling op het OV-netwerk tussen Zaanstad en Sloterdijk’ er interessant genoeg voor vond.

Het havenbedrijf Amsterdam noemt het voorstel in het FD ‘sympathiek’, maar stelt wel eisen ten behoeve van de scheepvaart: de kabelbaan moet minstens 80 meter hoog worden om cruiseschepen en de tall ships die met Sail de stad aandoen niet te hinderen. Ook mogen er geen pijlers in het water komen te staan.

Wat die cruiseschepen betreft ligt overigens alles weer open, nu het nieuwe college van Amsterdam heeft besloten dat er toch geen terminal voor zeecruisepassagiers in de Coenhaven komt. Vorig jaar werd die plek gekozen en viel de Zaandamse Achtersluispolder af, maar nu wordt opnieuw een locatie langs het Noordzeekanaal gezocht.

De bouw van de nieuwe passagiershaven in het Westelijk Havengebied zou volgens GroenLinks, D66, PvdA en SP niet alleen de woningbouwopgave dwars zitten maar ook de toeristenstroom niet afdoende spreiden.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen