Amsterdam denkt voorzichtig na over metroverbinding naar Zaandam

Foto: Wikimedia

Hembrugterrein is een van de namen van nieuwe metrohaltes die Amsterdam noemt in plannen voor de geplande nieuwbouwwijk Haven-Stad. De gemeente speelt met het idee om in Noord een nieuwe lijn te bouwen: de Zaan-IJ-lijn.

In Haven-Stad moeten 40.000 tot 70.000 woningen komen en  45.000 tot 58.000 arbeidsplaatsen. Om al die mensen van en naar de nieuwe wijk te krijgen, moeten er nieuwe ov-verbindingen komen. Een belangrijke optie voor de gemeente is het sluiten van de metroring met het traject Isolatorweg – Centraal Station. En dus die Zaan-IJ-lijn, met de metrostations Station Sixhaven, De Ceuvel, Buiksloterham, NDSM, Shipdock, Cornelis Douwes 1, Cornelis Douwes 2, Achtersluispolder, Hembrugterrein en Zaanstad (kaart met Metrostations bij benadering).

Amsterdam gaat op korte termijn een haalbaarheidsstudie doen. Er kan na die studie ook gekozen kan worden voor lightrailverbindingen op het bestaande spoor, voor tramlijnen of zelfs busverbindingen met een volledig vrije baan, maar een metro lijkt de meest logische optie.

Niet voor 2042

Kiest de gemeente in het geval van de Zaan-IJ-lijn voor een metro, dan kan het traject op zijn vroegst in 2042 in gebruik worden genomen. De lijn moet ervoor zorgen dat de noordoever van Haven-Stad een snelle verbinding met de rest van de stad krijgt. Of de metrolijnen er ook echt gaan komen is afhankelijk van het aantal woningen dat daadwerkelijk gebouwd gaat worden. Om de lijnen rendabel te maken moeten binnen een straal van 800 meter van een station minstens 8000 instappers zijn, 21.000 inwoners en 11.000 arbeidsplaatsen.

In de vervoersplannen voor Haven-Stad zijn ook drie nieuwe pontverbindingen opgenomen. Een daarvan moet reizigers via Amsterdam Centraal naar de Minervahaven en Zaanstad vervoeren.

De ontwikkeling van Haven-Stad zal enkele decennia gaan duren. Het bouwen bij Sloterdijk Centrum en Sloterdijk 1 Zuid is inmiddels begonnen, maar over de bebouwing van bijvoorbeeld de Coen- en Vlothaven wordt pas in 2025 een besluit genomen.

 

 

 

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen