Fietsknelpunten zijn door de hele gemeente heen te vinden

De Kanaaldijk blijft voor fietsers in Westzaan - zonder waarschuwing vooraf - soms buiten bereik.
De Kanaaldijk blijft voor fietsers in Westzaan - zonder waarschuwing vooraf - soms buiten bereik.
Foto: Google Street View

GroenLinks heeft het college een ‘helaas niet uitputtende’ lijst met verbeterpunten voor fietsers gestuurd en daar de nodige vragen bij gesteld. Aanleiding is het benchmarkonderzoek naar duurzame mobiliteit van onder meer Natuur & Milieu, de Fietsersbond en Milieudefensie waaruit bleek dat Zaanstad allesbehalve een fietsstad is.

GroenLinks ziet wel verbeteringen, zoals het snelfietspad naar Amsterdam, maar onderschrijft toch de kritische noten in het onderzoek. Snelle ingrepen zijn volgens de fractie in elk geval vereist op een aantal plekken:

Aan de Vaart in Zaandam

Bewoners van Aan de Vaart bij het Zaandamse station kunnen hun fiets of scooter nauwelijks gebruiken. Sinds er aan woongebouw Romanov gebouwd wordt, kunnen ze ternauwernood nog op het Rustenburg of in de Stationsstraat komen. En wanneer ze achterlangs gaan, moeten ze zonder stoplichten en zonder zebrapaden de Provincialeweg op. Een gevaarlijke situatie, aldus GroenLinks. Dat wil nu weten of en wanneer er een verbetering te verwachten is.

Aan de Vaart in het stadshart van Zaandam.

De Stormhoek op bedrijventerrein Zuiderhout

Wie op de fiets naar de Stormhoek gaat kan daar niet op een fatsoenlijke manier komen. De laatste honderden meters moeten met de fiets aan de hand over de stoep worden afgelegd. Ook daar wil de fractie op korte termijn iets aan doen.

Bouwmarkt Hornbach op Zuiderhout Zuid

Wie vanaf de Stormhoek naar Hornbach fietst, komt terecht op een uiterst smal fietspad, evenwijdig aan de Cornelis Bruijnzeelweg, dat eigenlijk te smal is voor het daar geldende tweerichtingsverkeer. Na dit korte fietspad belanden fietsers bovendien op het parkeerterrein van Hornbach, waar ze kriskras tussen de auto’s door moeten om bij de Pieter Ghijsenlaan te komen. Gaat daar nog iets verbeteren?

Het fietspad van de Stormhoek richting Hornbach.

Langs het Noordzeekanaal in Westzaan

Wie in Westzaan de Kleine Steng op fietst richting het Noordzeekanaal rijdt een doodlopende weg in. Er staan geen bordjes die fietsers daarvoor waarschuwen en er is geen mogelijkheid om om te fietsen over of langs de Kanaaldijk. Ook dat is een ongelukkige situatie, constateert GroenLinks.

Wormerveer en Krommenie

Voor fietsers is de verkeerssituatie tussen Wormerveer en Krommenie de afgelopen jaren verbeterd, ziet de fractie. Positieve ontwikkelingen bijvoorbeeld het fietspad tussen de Krommeniërweg en de fietstunnel onder de provinciale weg. Echter… ‘Je moet hier echter wel bekend zijn, want bewegwijzering voor fietsers ontbreekt volledig.’

Shoppingcenter Noorderveld in Wormerveer

Ook de winkels van het Shoppingcenter aan de overkant van de Ned Benedictweg zijn moeilijk bereikbaar per fiets. Klanten en personeelsleden die over het fietspad naast de provinciale weg N246 aan komen rijden, moeten eerst een flinke omweg van vele honderden meters maken om het winkelgebied te bereiken. ‘Dat zal het fietsgebruik niet bepaald bevorderen,’ zo berispt de partij een college dat duurzaamheid – ook in het verkeer – hoog in te vaandel zegt te hebben.

Wijk ’t Kalf in Zaandam

Wie vanuit ’t Kalf of de Kalverhoek via de Zuiderweg richting de Leeghwaterweg fietst, kan geen gebruik maken van een vrijliggend fietspad of fietsmarkering, terwijl de weg daar druk is. Inclusief bus- en vrachtverkeer. Wat ook ontbreekt is een goede opstelplek voor fietsers bij de verkeerslichten, om veilig over te kunnen steken. In hetzelfde gebied heb je de oversteek vanaf de Braakdijk naar de fietspaden. En ook daar daar zijn geen goede voorzieningen om de drukke Leeghwaterweg over te steken, terwijl dit juist een recreatieve route is. Zijn voor deze fietsknelpunten nog verbeteringen in zicht?

Fietsers moeten tussen het andere verkeer wachten op de Zuiderweg voor ze de Leeghwaterweg kunnen oversteken.

Algemene vragen en opmerkingen

In algemene zin herinnert GroenLinks het college aan een in 2015 aangenomen motie om de bewegwijzering naar fietsparkeerplekken beter te verzorgen. Vooralsnog is daar weinig concreets uitgekomen. Is het college van plan om de uitvoering van deze motie alsnog op te pakken?

GroenLinks riep al eerder op om een meldpunt in te stellen waar fietsers eenvoudig meldingen kunnen doen van onwenselijke dan wel gevaarlijke verkeerssituaties. Daar was echter geen raadsmeerderheid achter te krijgen. Ook is de partij voorstander van een fietscoördinator die onwenselijke verkeerssituaties zou kunnen (laten) aanpakken. Is de kritiek uit het benchmarkrapport wellicht een aanzet om daar nog eens naar te gaan kijken?

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen