H et bedrijfsleven rondom de Zaanbrug maakt zich grote zorgen over de bereikbaarheid tijdens de vervanging van deze brug, nu er uit kostenoverwegingen bespaard gaat worden op de dan geldende tijdelijke verkeersmaatregelen . Volgens de ondernemers wordt hier 'veel te lichtzinnig mee omgegaan'.
De provincie wil het autoverkeer tijdens de bouwperiode om leiden via de Prins Clausbrug, de N514 (Ned Benedictweg) en de N246. Maar d e huidige filedruk op de Ned Benedictweg is met name rond de spitstijden nu al bijzonder hoog, schrijven de besturen van de bedrijvenverenigingen Noorderveld-Molletjesveer en Wormerland aan de gemeentebesturen van de twee betrokken gemeenten. ‘ Indien daarnaast ook nog geheel Wormer van de Ned. Benedictweg en het kruispunt N246 gebruik dient te maken, dan zal er vrijwel de gehele dag behoorlijke filevorming ontstaan. Het wordt voor de ondernemers ondoenlijk om bereikbaar te zijn, laat staan dat onze werknemers nog een effectieve werkdag kunnen maken.’
Alsof dat nog niet genoeg is wordt bovendien extra verkeer verwacht vanwege de woningbouw op het terrein van Brokking
in Wormerveer en wellicht later ook nog de ontwikkeling van het Meneba-terrein
. De verwachte oplevering van de
Brokking-
woningen is in het
eerste
kwartaal van 2020,
en dus - waarschijnlijk -
tijdens de sluiting van de Zaanbrug.
De belangenbehartigers van het lokale bedrijfsleven vragen ‘o
p zeer korte termijn’ een overleg met de diverse
belanghebbenden
, zoals
de twee
gemeenten,
de
provincie
en
de
ondernemersverenigingen.
Daarbij moeten
de volgende zaken ter tafel komen: