De gemeente gaat al voordat kinderen geboren zijn in Poelenburg en Peldersveld aan de slag met het voorkomen van een onderwijsachterstand. Zwangere vrouwen in kwetsbare en kansarme omstandigheden krijgen meer begeleiding en de kinderen moeten daarna via voorschoolse educatie en extra lesuren op de basisschool een niveau halen dat in de pas loopt met het gemiddelde in Zaanstad. Ook komen op elke basisschool ‘brugfunctionarissen’ om het cultuurverschil tussen school, thuis en de wijk te overbruggen.
Dat staat in het uitvoeringsplan Taal, Opvoeden en Onderwijs in Poelenburg en Peldersveld waar de gemeenteraad zich nog over moet uitspreken. De twee wijken in Zaandam zijn samen goed voor 45 procent van de totale onderwijsachterstand in het basisonderwijs en daarom is ervoor gekozen om juist daar een uiterste krachtsinspanning te leveren. Het college heeft daarnaast samen met de besturen van de scholenkoepels Agora en Zaan Primair het Integraal plan aanpak lerarentekort ontwikkeld om al op korte termijn te zorgen voor meer leraren voor de Zaanse basisscholen.
'Niets doen geen optie'
Het b
elangrijkste doel
van dat plaatste plan
is
om
20 zij-instro
mers op te leiden die ervoor moeten zorgen
dat de vierdaagse schoolweek in
het
schooljaar 2019-2020 zoveel mogelijk wordt voorkomen.
Daarvoor is een subsidie van maximaal 250.000 euro aangevraagd bij het Rijk. Volgens wethouder
van Onderwijs
Gerard Ram
gaat het weliswaar om ‘
een druppel op een gloeiende plaat’,
maar ‘niets doen is geen optie’. Een extra complicatie voor Zaanstad is dat buurgemeente Amsterdam de middelen heeft om ‘zomaar even’ 23 miljoen euro beschikbaar te stellen voor de werving van leerkrachten . ‘Dat geld hebben we in Zaanstad gewoonweg niet. Terwijl Amsterdam in de regio wel in dezelfde vijver vist,’ aldus Ram. [embed][/embed]
Landelijk probleem
Het lerarentekort is een landelijk probleem en is ontstaan doordat een relatief grote groep leraren de komende jaren met pensioen gaat, de instroom vanuit de opleidingen of vanuit de stille reserve onvoldoende is om het tekort op te vangen en veel personeel van baan wisselt. De schoolbesturen zijn verantwoordelijk voor het onderwijs en hun personeel,
maar de gemeente wil niet aan de zijlijn staan en heeft ook daarom
besloten om
eenmalig extra
geld ter beschikking te stellen voor de zeven basisscholen in
Poelenburg en Peldersveld.
Drie speerpunten
De speciale aanpak in de twee probleemwijken berust op
drie speerpunten:
de
taalontwikkeling van
de
kinderen,
de
‘burgerschapsvorming’ van kinderen en
de
betrokkenheid van ouders bij de ontwikkeling van
hun
kinderen.
Burgemeester Jan Hamming spreekt van ‘een langdurige verplichting tegenover de kinderen van Poelenburg en Peldersveld’. Het terugdringen van onderwijsachterstanden is niet van vandaag op morgen geregeld, maar ‘met dit plan beloven we de kinderen uit deze wijken dat we alles op alles zetten om te zorgen dat zij dezelfde toekomstkansen krijgen als alle andere kinderen in Zaanstad’.
Extra uren
Vandaar de brugfunctionarissen die de onderwijzers moeten ontlasten op alle zeven scholen en de ‘verlengde leertijd’. Dat laatste komt er concreet op neer dat alle kinderen met ingang van januari 2020 voor ten minste 2,5 uur per week extra les krijgen en dat het uiteindelijke streven tien uur verlengde leertijd per week is. Of dat ook doorgaat is aan de gemeenteraad, die er een besluit over moet nemen bij de vaststelling van de Voorjaarsnota.