Vaarvignet kan op geen enkel begrip zeilvereniging De Onderlinge rekenen

09 sep , 11:00 Gemeente
Screenshot_20250909_095917
Google / Darwin Musk

Zeilvereniging De Onderlinge heeft zich bij het groeiende koor van stemmen tegen het voorgestelde vaarvignet voor Zaanstad gevoegd. De vereniging vindt het onbegrijpelijk dat over deze denkrichting vooraf geen overleg is geweest met betrokkenen zoals uitbaters van havens en spreekt in een brief aan de raad en het college van 'een zeer gebrekkig, slecht onderbouwd plan'. 

De zeilvereniging vraagt zich af of het college 'enig idee heeft van de potentiële consequenties en de onredelijkheid van de maatregel' en stelt klip en klaar dat overlastgevers horen te betalen voor schade die ze aanrichten en niet de inwoners die hun boot in een jachthaven stallen. Die zijn geregistreerd, moeten zich houden aan havenreglementen en zijn verzekerd. 'Dit zijn dus niet de mensen die hun boot ergens langs de Zaan achterlaten en voor allerlei overlast zorgen.' 

Dat Zaanstad 152 euro binnenhavengeld per jaar wil innen van goedwillende watersporters voor onder andere de bekostiging van het bergen van wrakken is bij De Onderlinge in het verkeerde keelgat geschoten. 'Dus als je je aan wet- en regelgeving houdt, dan mag je betalen voor degene die dit niet doet. Watersportverenigingen en jachthavenbeheerders zijn uiteindelijk het kind van de rekening.' 

Betaalbaar blijven

Watersport moet vooral ook voor de minder vermogenden betaalbaar blijven, aldus de brief. 'De bezettingsgraad van de jachthavens in Zaanstad laat al jaren eerder een dalende dan een stijgende trend zien na een opleving ten tijde van de Ccorona-epidemie. Wat we ook zien is een toename van kleine, vaak open bootjes, sloepen, in de jachthavens. Dit zijn bootjes van eigenaren met een beperkt budget die een liggeld betalen tussen de 300 en 500 euro. Een binnenhaventarief van 152 euro betekend voor deze groep watersporters een toename van de kosten met 30 tot 50 procent.'

Juist méér problemen

Afhakende watersporters bedreigen de toekomst van havens en verenigingen, vreest De Onderlinge. 'Onredelijke tarieven leiden tot ontduiking en illegaliteit. Meer onbeheerde boten, geen controle op de staat van onderhoud, een grotere kans op milieuschade en een toename van handhavings- en bergingskosten voor de gemeenschap.' Kortom: het bestuur van De Onderlinge 'kan zich op geen enkele manier vinden in de voorgestelde invoering van de nieuwe binnenhavengelden, en roept het college en de Zaanse politieke partijen op om af te zien van deze invoering en in overleg te gaan met de belanghebbenden zoals de jachthavenbeheerders en watersportverenigingen over de ontstane problemen om samen tot een constructieve aanpak van de problemen te komen.' 

Handhaving

De Partij voor Ouderen en Veiligheid vraagt zich na een presentatie in de raad af wat de toegevoegde waarde van het vignet is als op basis daarvan geen handhaving mogelijk is, maar alleen het verzamelen van data. Juist die handhaving was de essentie van de vraag vanuit de raad om instrumenten tegen waterpiraten, memoreert raadslid Perry van der Velden in technische vragen. 'Als handhaving op basis van het vignet niet mogelijk is, wat verandert het vignet dan aan de huidige situatie van niet handhaven?'