Assendelft schiet niets op met discussie over venstertijden

De uitbater van De Verwachting ziet vanaf zijn terras dagelijks gevaarlijke situaties.
De uitbater van De Verwachting ziet vanaf zijn terras dagelijks gevaarlijke situaties.
Foto: Google Street View

De overlast die bewoners van de Dorpsstraat in Assendelft ervaren van het verkeer wordt niet alleen veroorzaakt door de aantallen auro’s en vrachtwagens, maar voor een groot deel ook door het gedrag van de bestuurders. En welke maatregelen er ook genomen worden, zonder handhavers met bonnenboekjes verwacht eigenlijk geen raadslid meer dat mensen zich aan verkeersregels zullen houden.

Bewoonster Corinne Bruin van de Dorpsstraat schetste gisteravond een inktzwart beeld: elke ochtend en avond files dicht tegen de stoep aan waardoor fietsers het trottoir op worden gedwongen en tussen de spitsuren door bestuurders die het gaspedaal eens flink intrappen, niemand die ook maar enig oog heeft voor bestuurders die de weg willen oprijden vanaf een inrit of een parkeerhaven, herrie en stank waardoor (corona)-thuiswerkers geen raam open durven zetten, trillende huizen en veel ongelukken, waarvan de gevolgen tot nu toe beperkt bleven tot blikschade en schaafwonden. Maar ‘hoe lang nog voor er iemand doodgereden wordt?’ is de vraag die volgens Bruin bij veel straatbewoners leeft.

‘Dorp op slot’ geen oplossing

Met 20 jaar ervaring aan de Dorpsstraat heeft zij het verkeer ‘extreem’ zien toenemen. D66 en Rosa stelden daarom een agenda-initiatief op om met venstertijden de drukte in de ochtend en avond tegen te gaan, maar krijgt daar de handen niet voor op elkaar in de raad. En ook niet in de Dorpsstraat, want ‘het dorp op slot zetten’ wordt door de bewoners evenmin gezien als een oplossing. Er ligt al langer een plan voor een korte nieuwe verbindingsweg tussen de Communicatie- en de Noorderveenweg (optie 1 op het kaartje hieronder, langs het watertje De Kaaik) dat door de bewoners omarmd is, maar zoals Rosa-steunfractielid Hans Kuyper opmerkte: uitgewerkte plannen liggen er nog niet en de eventuele uitvoering duurt nog wel even. Zouden venstertijden dan geen goede tijdelijke oplossing kunnen zijn?

Fractievoorzitter Marc Wit van het CDA waarschuwde wat de beoogde nieuwe weg langs De Kaaik betreft voor te hoge verwachtingen: daaraan zal ook het Rijk moeten meebetalen en dat ziet hij nog niet gebeuren. Jan de Vries van D66 ziet als nadeel van die weg dat die onherroepelijk zal leiden tot een aanpassing van de rotonde Dorpsstraat – Noorderveenweg, waar fietsers nu voorrang hebben. In de voorgestelde situatie zijn verkeerslichten daar dan de enige optie en dat gaat ten koste van mensen op de fiets, wat ook niet de bedoeling kan zijn. Dat de venstertijden elders – en met name in Krommenie – tot extra drukte zullen leiden nemen D66 en Rosa op de koop toe.

Op de rotonde hebben fietsers nu voorrang.
Hier zou de verbindingsweg moeten uitkomen op de Noorderveenweg.

Tjeerd Rienstra (VVD), Marianne de Boer (Lokaal Zaans, was tot het reces Liberaal Zaanstad), Natasja Cornelisse (PVV), Jos Kerkhoven (Democratisch Zaanstad), Natascha Stroo (GroenLinks) en Wit zaten daar meer mee in hun maag. En verder waren er vooral veel vragen: waar komt al dat verkeer nu eigenlijk vandaan – voornamelijk uit Saendelft of uit Heemskerk en Beverwijk – en hoe lang moet nog gewacht worden op de enige echte oplossing, de verbindingsweg tussen de A8 en de A9? Wat gaat de handhaving van venstertijden kosten – De Vries: ‘Ik heb geen idee van de kosten en het interesseert me ook geen bal’ – en kunnen de ramen van het Trias College aan de kant van de Provincialeweg bij de voorziene extra drukte nog wel open – De Vries: ‘Die kunnen helemaal niet open; de school een gesloten ventilatiesysteem’.

Afwachten

Judit Raa (Partij voor de Dieren) voerde aan dat de enige echte oplossing is dat we minder in de auto gaan rijden en dat fietsen en het  openbaar vervoer gestimuleerd worden, maar oogstte geen bijval: dat idealewereldscenario wordt in elk geval niet op korte termijn realiteit. Wethouder Songül Mutluer die waarnam voor haar nog vakantie vierende collega Gerard Slegers stelde vast dat er in de gemeenteraad ‘een enorme behoefte bestaat om een oplossing te zoeken voor het verkeer in de Dorpsstraat,’ maar stelde voor om nog even te wachten met een debat over de kwestie.

In conclaaf

De provincie onderzoekt momenteel hoe de leefbaarheid in Krommenie en Assendelft nu al verbeterd kan worden in afwachting van de openstelling van een verbindingsweg tussen de A8 en de A9 en ook de mogelijke instelling van venstertijden is al besproken met de onderzoekers. Betere OV-verbindingen komen daarbij eveneens aan de orde. Mutluer stelde voor om het onderwerp op een later moment nog eens te bespreken en om op zoek te gaan naar oplossingen op grond van de uitkomsten van deze proviciale onderzoeken. D66 en Rosa moeten ‘in conclaaf en kijken hoe we dit verder gaan aanvliegen,’ luidde de conclusie van De Vries na afloop van een rommelige discussie. Het raadswerk moet duidelijk nog weer even wennen.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen