Aanbesteding onderzoek leefbaarheid rond N203 in de maak

Foto: Google Street View

De provincie gaat het onderzoek naar snelle verbeteringen van de leerbaarheid rond de N203 in Krommenie, Assendelft en Wormerveer aanbesteden. Voor deze kortetermijnmaatregelen wordt ook nader onderzoek gedaan naar de aansluiting van Krommenie en Assendelft op het openbaar vervoer.

Het doel van dit onderzoek is om vast te stellen of de leefbaarheid voor de omwonenden van de N203 bij Krommenie tot 2025 al verbeterd kan worden, als voorproefje op de aanleg van de verbindingsweg tussen de A8 en de A9 die hét grote verschil moet gaan maken. De provincie heeft er elf miljoen euro voor gereserveerd. Bij het onderzoek worden in elk geval experts, inwoners van de drie dorpen en bestuurders uit Zaanstad, Uitgeest, Beverwijk, Heemskerk en Velsen betrokken. Binnen de blauwe lijn op onderstaand kaarje wordt gekeken wat de effecten zijn van de N203 op de leefbaarheid in de directe omgeving van de weg en worden mogelijke oplossingen in kaart gebracht. Die oplossingen kunnen ook buiten dit gebied vallen, mits ze positieve effecten hebben op het gebied binnen de blauwe lijn.

 

 

 

 

In de studie naar de verbinding A8-A9 is door een milieu-effectrapportage al inzichtelijk gemaakt wat de leefbaarheidssituatie in het gebied is. Deze onderzoeken vormen het uitgangspunt. In kaart wordt gebracht waar de leefbaarheid tekortschiet wat betreft lucht, geluid, verkeersveiligheid en barrièrewerking. Daarbij wordt gekeken naar de wettelijke normen. Het is niet mogelijk om op korte termijn metingen te doen en de resultaten te gebruiken voor het onderzoek, omdat metingen over een lange periode van tenminste een jaar gedaan moeten worden. Er wordt dus uitgegaan van berekeningen.

Beleving

Naast de berekende waarden wordt echter ook de beleving van de bewoners en gebruikers in kaart gebracht. Dit levert een beeld op van de locaties waar een verslechterde leefbaarheid ervaren wordt. Dat hoeft niet altijd parallel te lopen aan de berekeningen. Vervolgens wordt samen met de omgeving (omwonenden, bedrijven, lokale bestuurders en experts) een inventarisatie gemaakt van de mogelijke maatregelen om de leefbaarheid te verbeteren.

De meest kansrijke maatregelen op het gebied van lucht, geluid, verkeersveiligheid, barrièrewerking en sluipverkeer worden vervolgens onderzocht, waarbij het draagvlak voor en de kosten van de maatregel een belangrijke rol spelen. Eén van de uitgangspunten is het effect op de bestaande sluiproutes via de Dorpsstraat en Communicatieweg in Assendelft en de Padlaan in Krommenie. De oplossingsrichtingen worden geïnventariseerd bij zowel de omgeving als bij de experts op het gebied van luchtkwaliteit, geluidsbelasting en verkeersveiligheid. Omdat zowel het doorgaande als lokale verkeer onderdeel is van het onderzoek worden de Vervoerregio Amsterdam en de omliggende gemeenten erbij betrokken.

Participatie

Omdat het om de leefbaarheid van de inwoners van (delen van) Krommenie, Assendelft en Wormerveer gaat, is het van belang om de omgeving erbij te betrekken, aldus de provincie. Daarbij wordt gedacht aan vertegenwoordigers van omwonenden, bedrijven en lokale bestuurders. De omgeving wordt bij de start van het onderzoek geïnformeerd over de aanpak en ‘opgeleid’ over de onderwerpen luchtkwaliteit, geluidsbelasting en verkeersveiligheid.

‘De ervaring van bewoners wijkt regelmatig af van de berekeningen afgezet tegen de wettelijke normen. Juist op die punten waar beiden uit elkaar lopen besteden we in de participatie aandacht. De omgeving kan aangeven wat zij ervaart als knelpunten in de leefbaarheid. Na het definiëren van de knelpunten wordt aan de omgeving gevraagd om mee te helpen om oplossingsrichtingen te bedenken. Ze worden daarbij ondersteund door de experts,’ zo is de opzet. De participatie wordt vormgegeven door het instellen van een omgevingstafel met bewoners en bedrijven, maatschappelijke organisaties en een groep van experts. Deze omgevingstafel wordt er vanaf het begin bij betrokken.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen