DZ strijdt verder tegen auto-onvriendelijk stadshart

Oeps... een poller.
Foto: Twitter / Jaap de Wit

Democratisch Zaanstad stelt een rondweg met eenrichtingsverkeer voor om het centrum van Zaandam, waarin ook een elektrische oplossing voor het openbaar vervoer is verwerkt met een rondje Peperstraat, Stationsstraat, Provincialeweg, Hogendijk, De Savornin Lohmanstraat, Peperstraat.

Dat voorstel wordt binnenkort weer in de raad besproken als het Zaans Mobiliteitsplan aan de orde komt. ‘De tragiek is dat er een trend in het MAAK.Zaanstad-project is die de toegangkelijkheid van het Zaanse centrum met de auto liefst onmogelijk wil maken. Dat geen doorgaand verkeer meer mogelijk is en de parkeertarieven zodanig hoog zijn dat bezoekers gedwongen worden met het OV of met de brommer, scooter of fiets het stadscentrum te bezoeken,’ zo vat raadslid Henk Terol de problemen samen die de partij al jarenlang een doorn in het oog zijn. Het steeds verder terugdringen van autogebruik is naar de mening van DZ de doodsteek voor het centrumgebied.

 

 

 

Terol ziet ‘te weinig kennis over hoe men een aantrekkelijke en dyamisch stadscentrum creĆ«ert en daarmee ook aantrekkingskracht ontwikkelt voor de directe omgeving’. Zaandam ontbeert volgens hem concurrentievermogen ten opzichte van steden als Purmerend, Alkmaar, Haarlem en Amstelveen. Veel inwoners van Zaanstad zijn dermate ontevreden over het eigen stadshart dat men naar andere plekken gaat om inkopen te doen. Het is ook een gemiste kans voor de vele nieuwkomers in Zaanstad, vindt hij.

Omzetderving

DZ was tegen het plaatsen van de pollers en onderzoek in de eerste helft van 2018 bij de ondernemers rond Inverdan – waaronder de Westzijde, Rozengracht, en Centrum Oost met de Burcht, de De Savornin Lohmanstraat en de Zuiddijk toonde aan dat de ‘splitsing’ van Zaandam door de beweegbare palen ‘zeer negatieve effecten sorteert op de bereikbaarheid, maar nog ernstiger is voor de omzetontwikkeling’.

Reacties