Ondernemers rond Inverdan kind van de rekening, vindt Democratisch Zaanstad

De Burcht.
De Burcht.
Foto: Google Street View

Democratisch Zaanstad vindt dat de aandacht in het Zaandamse stadshart niet alleen moet uitgaan naar grootschalige bouwprojecten, maar vooral ook naar zaken als bereikbaarheid, een veelzijdig winkelaanbod met kleine creatieve detailhandel, sfeer, een goed ondernemersklimaat en de bestrijding van criminaliteit. En dan met name in de aanloopstraten, waar het nu maar een desolate bedoening is.

DZ onderzocht wat er leeft bij ondernemers, bewoners en maatschappelijke organisaties en constateert in de beleidsnota Tussen beleid en realiteit dat de levensvatbaarheid van kleinschalige retailers in het geding is door het besluit om het centrum autoluw te maken. Door de snelle veranderingen binnen de detailhandel in de omgeving van de Beatrixbrug (Savorin Lohmanstraat, de Zuiddijk/Burcht, de Klauwershoek en de Westzijde) stellen ondernemers en omwonenden toenemend de vraag waar deze ontwikkeling naar toe gaat bij ongewijzigd beleid.’

DZ vindt dat ondernemers in de straten rond het centrum nauwelijks gehoord worden en worden geschaad door het gemeentelijk beleid. ‘De gemeente Zaanstad moet zich afvragen welke mogelijkheden zij heeft om de negatieve spiraal waarin het centrumgebied zich bevindt, te doorbreken.’ Die neergang zou ook te maken hebben met geldstromen van dubieuze herkomst, hetgeen DZ graag onderzocht wil zien.

In de nota worden de aanloopstraten in het centrumgebied apart ontleed. Die zijn in de visie van DZ – en de door de partij geciteerde ondernemers – het kind van de rekening geworden van de focus op Inverdan en de verkeersmaatregelen in het stadshart.

Peperstraat

De Peperstraat ontbeert volgens de nota door onvoldoende kleinschalige detailhandel elke aantrekkelijkheid en heeft ‘een grauwe Oost-Europese uitstraling’. Het bovenste gedeelte van de Peperstraat, tegen de Beatrixbrug aan, wordt door vuilcontainers ontsierd en maakt een desolate indruk. Achterstallig onderhoud aan de panden en de vestiging van verzorgingsinstituten zorgen voor een rommelig beeld. Dat nieuwe ondernemers zich hier niet willen vestigen zou daar een logisch gevolg van zijn.

Wat de straat nodig heeft is een betere winkelsfeer door een andere inrichting en verlichting en de komst van ‘horeca, straatmeubilair, groen en kleinschalige pleintjes’. Diversiteit in het winkelaanbod kan een positieve invloed hebben op het stadscentrum als geheel maar ook op een hernieuwde vestiging van leuke kleinere winkels in de A.F. De Savorin Lohmanstraat, de Klauwershoek, het opvullen van de leegstaande panden op de Westzijde, De Burcht en de Burchtgalerij en andere winkelstraten. 

De Westzijde tot aan de Stationsstraat

Het autoverkeer vanaf de Beatrixbrug richting de Westzijde is met 75 procent afgenomen sinds de plaatsing van de poller op de Beatrixbrug, aldus DZ. Dat die poller autoverkeer richting de Westzijde blokkeert is oog veel ondernemers een doorn in het oog. In de oude situatie parkeerden bezoekers spontaan de auto om winkels te kunnen bezoeken. Nu dat niet meer kan zijn leegstand en daarmee verpaupering het gevolg.

De recent opgeknapte Westzijde straalt weinig gastvrijheid uit en kampt met een gebrek aan winkelend publiek. Er is weinig beweging in het gebied: geen acties en promoties dichtbij de winkels, geen nieuwsgierige passanten die zich verlekkeren aan leuke etalages en mooie producten. ‘Er is onvoldoende geïnvesteerd in het creëren van een winkelbeleving.’

Een volgend probleem dient zich aan bij de bouw van de Rozengrachttoren. Al bij de start van dit project ziet DZ dat de communicatie van de gemeente ‘in grote mate’ tekortschiet. En straks zullen de bezoekers van de Westzijde tijdens de bouw van de woontoren geconfronteerd worden met vervuilende dieselbussen en beperkingen in parkeermogelijkheden, met alle gevolgen van dien voor ondernemers.

Russische buurt 

De afsluiting van de Czaar Peterstraat, Czarinastraat en Rozengracht is voor de ondernemers achter de poller zijn ‘zeer verontrustend’.

De uitstraling van de Rozengracht laat zien dat er geen visie is op centrumgebied, meent DZ. Want hoe is het bijvoorbeeld mogelijk dat de vooren achterzijde van Hema en CoolCat er verzorgd en goed uitzien, maar die van andere winkeliers niet? En alleen de Hema-vestiging heeft er een toegangsdeur. Dat veel panden in slechte staat van onderhoud verkeren toont aan dat het huidige gemeentelijk beleid, niet of onvoldoende sturing geeft om het centrumgebied aantrekkelijk te maken en te houden.

Rozenhof

DZ maakt zich ook zorgen over de gevolgen van nog meer leegstand als, door de huidige uitstraling van het omliggende gebied, de verhuur van nieuwe winkelpanden opnieuw niet naar wens verloopt, zoals zichtbaar is in de Rozenhof.

Zuiddijk, Burchtgalerij, Klauwershoek, Zaandam-Oost

Dit gedeelte van Zaandam heeft een uitstraling die bij buurtbewoners, bezoekers en ondernemers teleurstelling oproept. Deze straten hebben een flink achterland, namelijk Zaandam-Zuid. ‘Ook Zaandam-Zuid verdient een winkelgebied met lekker eten, leuke kleinschalige detailhandel of speciaalzaken die in ieder geval niet in het stadshart aanwezig zijn’.

Intussen zijn veel ondernemers vertrokken of hebben vanwege de leegloop geen opvolgers kunnen vinden. Er hebben schimmige activiteiten plaats. Deze informatie zou door de ondernemers al meerdere malen aan de gemeentelijke bestuurders zijn doorgegeven, maar dat heeft niet tot actie geleid.

A.F. De Savorin Lohmanstraat

Tien jaar geleden was dit een belangrijke en speciale winkelstraat maar daar is nu niet veel meer van over. Er staan veel panden leeg of er gebeuren duistere zaken. De A.F. De Savorin Lohmanstraat staat op het punt om aan beide zijden te transformeren tot woongebied. Dit van oorsprong winkelgebied en de omliggende omgeving maken echter deel uit van een belangrijke entree voor toeristen die Zaandam straks via de opgeknapte jachthaven bezoeken.

DZ denkt dat dit gedeelte van Zaandam als toeristisch verblijfsgebied kan worden herontwikkeld, waarin ‘kleinschalige Zaanse retail in combinatie met Zaanse prullaria’ aantrekkingskracht heeft voor binnen- en buitenlandse toeristen. Nu worden op de parkeerplaatsen in de omgeving en in de straat drugs verhandeld en dat levert veel overlast op en tast het veiligheidsgevoel aan.

Het is de bedoeling van DZ om te komen tot een ‘sfeervolle aanblik van zonnige terrassen op de Burcht/Prins Hendrikkade en aan de sluis (Castell)’. ‘We willen dat bezoekers in de kleine bijzondere restaurantjes in de Klauwershoek verblijven en via het volledige horecagebied van de Dam, de Damstraat en de restaurants/terrasstraat Rozengracht de broodnodige dynamiek kunnen gaan ervaren.’

De Burcht

Met een beperkt aantal winkels, maar wel belangrijk vanwege de gevestigde speciaalzaken, is dit een belangrijke functionele stadsstraat. Maar een aantal panden is verkocht voor het realiseren van woningen. Een onbegrijpelijk besluit als je weet dat er winkels met speciale functies nodig zijn om een centrumgebied aantrekkelijk te houden.

Markt en terrassen op de Prins Hendrikkade

Dit gebied heeft alle voorwaarden die nodig zijn voor innovatieve detailhandel en detailhandelsactiviteiten door de gehele week heen. Met specifieke (toeristen/vakantie) thema’s die aansluiten op de behoefte van Zaankanters, bezoekers en toeristen, maar aan de omliggende aanloopstraten en het centrum een positieve bijdrage leveren.

Met afgeschermde marktfaciliteiten kan tegelijkertijd een plaats gecreëerd worden voor festiviteiten als openluchtconcerten, toneel, een openbare sprekersplek en politieke manifestaties. De vierdaagse versmarkt op een afgeschermd gedeelte kan per dag in verschillende specials nog aantrekkelijker gemaakt worden. ‘Denk in termen van kleding, interieur, slapen, ingrediënten als kruiden, oliën etcetera. Die specifieke invulling is tegelijkertijd een verrijking en invulling voor veel foodies.’

Kleinschalige retail zal het interessant vinden om zich in deze omgeving te vestigen omdat elkaar versterken hierbij een positief effect zal opleveren, aldus DZ. De waterkant van de Burcht en een stukje Prins Hendrikkade heeft een aantrekkingskracht als horeca de kans krijgt zich daar te vestigen. ‘Terrassen aan de Zaan bieden een perfecte entree voor toeristen, maar ook de bootbezitters die de Voorzaan opvaren hebben zicht op gezelligheid. Als deze horecapromenade door wordt getrokken naar de sluis is dat een interessante vorm van stadsontwikkeling.’

Conclusie

Samenvattend schrijft DZ dat volgens landelijk onderzoek 44 procent van de winkelcentrumbezoekers met de auto komt en dat zij 61 procent van de omzet voor hun rekening nemen. Naast alle eerder geschetste ontwikkelingen moet het centrum daarom toegankelijker worden voor auto’s en moet daar ook voldoende parkeergelegenheid zijn. Verder ligt het aandeel autobezoekers ruim veertien procent hoger in centra met gratis parkeren. 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen