Ook in Zaanstad steeds meer brommobielen: goedkoop en makkelijk parkeren

10 jul , 14:30 Actueel
Screenshot_20250710_135758
MicroMobiel.nl / CC0

De (veelal elektrische) brommobiel wordt steeds populairder. In vijf jaar tijd groeide het aantal in Nederland met ruim 38 procent naar 23.666 stuks. Binnen Noord-Holland zijn het vooral Ouder-Amstel en Amsterdam waar de 45-kilometerauto in trek is. Volgens een analyse van mobiliteitsplatform MicroMobiel.nl op basis van CBS-cijfers zijn er in Zaanstad al ruim 170 geregistreerd.

Hoewel de brommobiel met name in en rondom Amsterdam aan populariteit wint, zijn ze relatief gezien in Laren en Blaricum het populairst. Niet alleen op provincieniveau, maar ook landelijk scoren deze gemeenten het hoogst, terwijl Amsterdam en Texel eveneens in de top tien staan. De gemeente Heiloo telt er relatief gezien juist het minst van Noord-Holland.

Een brommobiel wordt in de volksmond ook wel 45-kilometerautootje genoemd en hij mag inderdaad maximaal 45 kilometer per uur rijden, maar niet elke 45-kilometerauto is ook een brommobiel. Zo zijn er nóg kleinere voertuigen - bedoeld als invalidenvoertuig - die in sommige gevallen eveneens 45 kilometer per uur halen. Voor die voertuigen is geen rijbewijs nodig, terwijl je voor een brommobiel minimaal een AM-rijbewijs (bromfietsrijbewijs) dient te hebben. Voor een brommobiel hoeft geen wegenbelasting betaald te worden.

Voor grijze golf en jeugd

In ruim acht op de tien Noord-Hollandse gemeenten nam het aantal brommobielen de afgelopen vijf jaar toe. In veel andere provincies hangt dit duidelijk samen met vergrijzing, maar volgens Frank Breukelman van MicroMobiel.nl is in Noord-Holland duidelijk de meerwaarde voor jongeren in de stad zichtbaar. 'Buiten de Randstad zien we dat de brommobiel met name op het platteland gebruikt wordt door ouderen die bijvoorbeeld geen auto meer mogen rijden. Maar in en om Amsterdam en in het Gooi lijken het vooral jongeren die het als overdekt alternatief voor de scooter beschouwen.'

Goedkoop

Breukelman verwacht de komende jaren een verdere toename en niet alleen door de vergrijzing. 'Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht kennen al milieuzones en de kans is groot dat steeds meer steden zullen volgen. Daarnaast hebben we te maken met een toenemende parkeerdruk, niet in de laatste plaats omdat ‘gewone’ auto’s juist steeds groter worden. Maar ik verwacht dat vooral de elektrische brommobiel ook buiten de steden steeds vaker gebruikt zal worden. Als tweede auto is een brommobiel namelijk een heel voordelige optie, zeker als je ‘m thuis kunt opladen.'

Minder snorfietsen

Waar de brommobiel in opmars is, zien we de snorfiets juist steeds minder terug in het straatbeeld. Sinds 2020 is het aantal met bijna zeventien procent gedaald. Op Hollands Kroon, Opmeer en Ouder-Amstel na noteerden alle Noord-Hollandse gemeenten ook een afname. Breukelman: 'Dat kan niet los gezien worden van de invoering van de helmplicht voor snorfietsen in 2023. Met name jongeren zagen dat niet zitten. Sindsdien zien we natuurlijk de opmars van de fatbike, maar ook de brommobielbranche heeft hier duidelijk garen bij gesponnen.'