De Werkgroep Spoorse Doorsnijdingen heeft de hernieuwde aandacht voor een tunnel onder de Guisweg aangegrepen om de politiek erop te wijzen dat er een nóg beter alternatief is voor het elimineren van de overweg in de vorm van een - over een korte afstand - verdiept spoor. Als er dan toch weer onderzocht wordt, neem die optie dan ook meteen mee, is het advies.
Hart voor Stad is al jaren een voorstander van deze oplossing, maar stuit steevast op bezwaren vanwege de hogere kosten. Alle argumenten die daar tegenin worden gebracht stuiten op die in beton gegoten financiële barrière. De werkgroep roept de raad nu op om in een motie te vragen om een goede Maatschappelijke Kosten - Batenanalyse van 800 meter verdiept spoor 'zonder toeters en bellen'. Al in 2018 bleek dát ook de favoriet van de fracties.
Dat er opnieuw naar het project Guisweg wordt gekeken is een gevolg van de stikstofproblematiek in combinatie met de nabijgelegen beschermde natuur. Zaanstad verwacht 'ernstige problemen' voor het tot stand komen van het project zoals dat eerder de voorkeur kreeg. Daarnaast 'vallen ook problemen te verwachten als het gaat om de verkeerstechnische uitvoering van de autotunnel onder het spoor bij de A8, de oplopende kosten van het project en de weerstand die er vanuit het veld bestaat,' voorziet de werkgroep.