De Werkgroep Spoorse Doorsnijdingen (WSD) heeft het college op het matje geroepen voor de in haar ogen falende inwonersparticipatie bij het Guiswegproject. Bewoners van Rooswijk, Westerkoog, Zaandijk, Koog aan de Zaan en indirect ook Westerwatering voelen de gevolgen van het project zonder erover te kunnen meepraten, aldus de WSD.
De twee tunnels voor autoverkeer en fietsers die de huidige spoorovergang gaan vervangen hebben niet de voorkeur van een belangrijk deel van de gemeenteraad, maar het alternatief van een verdiept spoor is nooit serieus aan de orde geweest vanwege de hoge kosten. De berekeningen die daaraan ten grondslag liggen worden overigens in twijfel getrokken door Hart voor Stad, maar die organisatie lijkt geen voet tussen de deur te krijgen bij de partijen die bij de plannenmakerij betrokken zijn. De WSD zit op hetzelfde spoor als Hart voor Stad.
Dat de optie om het spoor verdiept aan te leggen is weggewuifd heeft 'de richting en inhoud van de inbreng van de bewoners natuurlijk fundamenteel beperkt en zelfs gestuurd,' aldus de werkgroep in een brief aan het college. 'We stelden vast dat in meerdere verslagen van de besprekingen (uit vooral de snelkookpan-periode) expliciet wordt benoemd dat de betrokkenheid van de bewoners niet gewenst was (!). Blijkbaar omdat men wel voorzag dat dit problematisch zou zijn voor het vereiste draagvlak. Wij zijn dan ook van mening dat Zaanstad deze nalatigheid zou moeten corrigeren door dit draagvlak onder de bewoners van de genoemde wijken alsnog te onderzoeken.'
De 800 meter verdiept spoor houden de gemoederen al jaren bezig zowel binnen de lokale politiek als daarbuiten. Zo heeft de Vereniging tot Ongeschonden Behoud van het Westzijderveld gewaarschuwd dat de stikstofregels de uitvoering uiterst onzeker maken - en dat was nog voor de laatste twee rechterlijke uitspraken die de voorwaarden verder hebben aangescherpt.
'Ook dat wij menen dat uw college en raad de nog steeds aanwezige belemmeringen (op zowel procedureel, technisch als milieugebied) zwaar onderschat. En daarmee ook de kans op een succesvolle uitvoering van de nu voorliggende plannen zwaar overschat,' schrijft de WSD. 'Daarom adviseren wij u dringend om het draagvlakonderzoek bij de inwoners van de genoemde wijken alsnog uit te voeren. Wij gaan er in principe van uit dat onze werkgroep bij de uitvoering van een dergelijk onderzoek betrokken zal zijn.'
De laatste uitspraak in de zaak die Greenpeace aanspande tegen de Staat en die als uitkomst had dat de regering voor een lagere stikstofuitstoot moet zorgen en dat uiterlijk in 2030 in minimaal de helft van een aantal beschermde natuurgebieden de uitstoot van stikstof zodanig verlaagd is dat de meest kwetsbare natuur zich kan herstellen heeft tot technische vragen geleid bij Lokaal Zaans. Die fractie wil weten wat de uitspraak betekent voor geplande woningbouw en infrastructurele projecten zoals de ondertunneling van de Guisweg, maar ook bijvoorbeeld de bouw van een fietsbrug over de Nauernasche Vaart en het vervangen van de bruggen in de N203. En moeten de Zaanse boeren zich extra zorgen gaan maken?