Wandelen, fietsen en varen: legio nieuwe plannen

14 mei 2021, 12:39 Actueel
screenshot 20210514 122751
Gemeente Zaanstad

De gemeente wil de gebruikswaarde van de parken vergroten en de recreatieve verbindingen tussen het stedelijk gebied en het landschap uitbreiden. De stadsranden worden gezien als 'interessante gebieden waar bewoners dichtbij huis het landschap kunnen beleven, zonder de kwetsbare natuur te verstoren'.

Het staat onder het kopje 'Recreatie' in de actualisatie van de Uitvoeringsagenda Groen- en Waterplan . Daarbij gaat het over de uitbreiding van het fiets- en wandelnetwerk en mogelijkheden om dat te koppelen aan het vaarnetwerk. De meer en minder concrete plannen volgen hieronder.

Boerenlandpaden

De aanleg van meer boerenlandpaden. Dergelijke gemarkeerde wandelroutes over boerenland met kleinschalige voorzieningen zoals bruggen en hekken zijn niet toegankelijk voor fietsers. Ze paden worden deels onderhouden door de landeigenaar en voor een deel door het Recreatieschap Alkmaarder- en Uitgeestermeer. Wenselijke nieuwe verbindingen zijn:

  • Een pad van de Zeedijk naar het recreatiegebied De Buitenlanden;
  • Een wandelroute door het Noorderveen tussen Saendelft en de Vaartdijk, die zal worden opgenomen in het bestemmingsplan;
  • Een wandelroute vanaf sportpak Omzoom naar de Zuiderweg;
  • Het Kerkepad, een verbinding tussen de Groenedijk en de Zuiderweg door de Polder Assendelft. Daarover zijn gesprekken gaande.

Zaanstad heeft een lopende zoekopdracht aan Recreatieschap Alkmaarder- en Uitgeestermeer afgegeven om uit te kijken naar kansrijke mogelijkheden. Naast de hierboven genoemde paden lijkt een pad tussen de Noorderweg en de Busch kansrijk. Omdat niet veel agrariërs er wel oren naar hebben is de realisatie van de boerenlandpaden wel een kwestie van een lange adem, waarschuwt het college voor al te veel optimisme.

Schanszichtpad

Momenteel wordt de vernieuwing van het Schanszichtpad

voorbereid, onder leiding van Staatsbosbeheer en het Recreatieschap Twiske-Waterland. Mocht dat werk duurder uitvallen dan waarin het beschikbare budget voorziet, dan 'zal Zaanstad zich constructief opstellen om samen met de betrokken partijen de dekking voor de vernieuwing van het Schanszichtpad te regelen'.

Wandelpad Guisveld

In het verlengde van het Frans Marspad moet een nieuw voetpad komen vanaf station Wormerveer tot aan de Nauernasche Vaart, zodat er een rondje Guisveld gelopen kan worden. Dit betekent dat er net als bij het eerste deel van het pad veel bruggen nodig zijn. Het pad zal vlak langs het spoor lopen om de natuur in het veld met rust te laten. Looptijd:

Westzaan naar de Reef

Er komt een inventarisatie van de mogelijkheden om een natuurwandelpad aan te leggen door de Reef. Dit wordt opgepakt bij het opstellen van de integrale visie op de Polder Westzaan .

Rooswijk naar Frans Marspad

Vanuit de ontwikkeling van de wijk Bannehoven is het initiatief ontstaan om een wandelverbinding te maken met het Frans Marspad. Zo kunnen bewoners een kleinere ronde lopen. Het Frans Marspad is in het broedseizoen gesloten. Met grondeigenaar Staatsbosbeheer wordt de haalbaarheid en wenselijkheid van dit pad te onderzocht.

screenshot 20210514 123219

In de Wijkermeerpolder kan - met medewerking van de grondeigenaren - het fietsnetwerk worden uitgebreid met een doorsteek van de Noorder IJ en Zeedijk naar de Kanaalweg. Onderzoek is nodig om te zien in hoeverre de grondeigenaren daar wat in zien en welke kosten ermee gemoeid zijn bij realisatie.

Wandel- en fietspad Westzijderveld

Afhankelijk van integrale gebiedsvisie Polder Westzaan waaraan momenteel wordt gewerkt zijn er wellicht mogelijkheden om het Westzijderveld recreatief te ontsluiten met een gecombineerd fiets- en wandelpad van Westerkoog langs de begraafplaats aan de Dolfijnstraat naar Westzaan. De aanleg van deze fietsverbinding is omstreden omdat het effecten heeft op natuurwaarden en ongeschondenheid van het gebied, aldus het college. 'Om feiten, belangen en technische randvoorwaarden in beeld te brengen en de haalbaarheid te bepalen' is daarom nader onderzoek noodzakelijk.

screenshot 20210514 122906

Wat het vaarnetwerk in de polders betreft gaat het om onderhoud en uitbreiding. De doorvaarbaarheid en de uitbreiding van vaarroutes kan worden bereikt door een goede afstemming met het baggeronderhoud van het hoogheemraadschap dat jaarlijks wordt vastgelegd. Voor een duurzame en schone stad is daarbij een transitie nodig van verbrandingsmotoren naar emissievrije voortstuwing. Een netwerk van oplaadpalen in de polder zou dat kunnen stimuleren, maar een visie hierop moet nog ontwikkeld worden.

Handhaven snelvaren

Veel polderbewoners ergeren zich aan te snel varende boten, die ook schade toebrengen aan de natuur en de oevers. Handhaving en preventieve voorlichting is in Zaanstad voor een deel ondergebracht bij Staatsbosbeheer en voor een deel bij de gemeente. Dit zal de komende jaren worden voortgezet.

Van Heerenhuis naar Oostzanerveld

Vanuit de Braaksloot bij de Zaanse Schans en vanuit Haaldersbroek is de polder Oostzaan met een sloep niet direct te bereiken. Een nieuwe doorvaart in de omgeving van het Heerenhuis / Het Kalf maakt dat wel mogelijk. Ontwikkelingen in het gebied zoals de verbreding van de A7 bieden een kans om investeringen te kunnen doen in het vaarnetwerk. Meerdere aspecten moeten worden onderzocht voor de haalbaarheid: de onderdoorgang bij Ramsbeek, het probleem van peilverschillen die met een overtoom zijn op te lossen en de meerwaarde voor de ecologie.

Passantensteigers en overstappunten

Langs de Zaan en Nauernasche Vaart zijn geschikte openbare en niet-openbare plekken te vinden met mogelijkheden voor passantensteigers en toeristische overstappunten, aldus de actualisatie. 'De aanleg van steigers voor kortblijvend gebruik kan het toerisme in Zaanstad bevorderen en zeker wanneer de steigers mogelijkheden bieden om vanaf het water ook per fiets de stad of de regio te bezoeken. Het in kaart brengen van geschikte locaties in Zaanstad voor passantensteigers en toeristische faciliteiten richt zich vooral op locaties waar ondernemers al initiatieven hebben getoond.' Dat zijn:

  • Bij Cacao de Euforij en de Zaanbocht in Wormerveer;
  • Langs de Kalverringdijk, de Monetsteiger en de ‘Steiger Artillerie’ aan de Hembrugkade in Zaandam;
  • Bij het Kreatief Pakhuis en het Honig Breethuis aan de Lagedijk in Zaandijk;
  • In de jachthaven Nauerna;
  • Aan de Noordervaartdijk / Zuidervaartdijk in Krommenie;
  • Aan de oostelijke oever van de Nauernasche Vaart bij Westzaan.

Voldoende aanbod van steigers en aanlegplaatsen op de meest gewenste locaties in het regionale vaarnetwerk en het uitbreiden van passantensteigers en toeristische overstapplaatsen is een regionale ambitie. Deze voorzieningen zijn met name bedoeld voor passanten in kleinere plezierjachten die een aantal dagen in Zaanstad willen blijven. Zaanstad ziet er een groeimarkt in.

Verhuizing ZZV

De zeil- en roeivereniging ZZV aan de Havenstraat in Zaandam heeft aangegeven te willen verhuizen naar de Nauernasche Vaart, in verband met de veiligheid en trainingsfaciliteiten voor de roeiers. De huidige locatie van ZZV is dan geschikt voor omvorming naar een toeristisch overstappunt. Er is nog een haalbaarheidsonderzoek nodig om een geschikte locatie te vinden voor een nieuw clubverblijf met steiger voor ZZV.

Vaarvoorziening bij Brokking

De locatie Brokking in Wormerveer ligt op een potentiele vaarroute tussen de Westzanerpolder en de Zaan, maar daar ontbreekt een verbinding van de Zaan naar het Guisveld. Met bijvoorbeeld een overtoom of een zelfbedienbaar sluisje kan voor sloepen en/of kano’s een nieuwe verbinding gemaakt worden waar ook inwoners van Wormerveer van profiteren. Onder meer het effect hiervan op de beroepsvaart op de Zaan zal hiervoor nog onderzocht moeten worden.

Aanleg kanovoorzieningen

In de polders zijn veel mogelijkheden om er met de kano op uit te gaan. Meer in- en uitstapplaatsen zijn echter gewenst en ook steigers om onderweg aan te kunnen leggen. Onderzocht gaat worden waar dit mogelijk en wenselijk is. Daarnaast is het plan om kanoroutes in kaart te brengen met vermelding van de hoogtes van vaste bruggen en bevaarbare duikers en deze op te nemen in de ZaanAtlas en/of de Waterrecreatiekaart.