Is ruim 80 euro per vaaruur voor Zaanferry uit te leggen?

Foto: Rederij Lee

De POV zet vraagtekens bij het geld dat het college in het in de vaart houden van de Zaanferry wil steken. Dat bedrag blijft gelijk aan voorgaande jaren, maar de boot gaat aanzienlijk minder vaak varen om de dienst voor Rederij Lee rendabel te maken. Concreet betekent dit dat de prijs voor Zaanstad van 41,55 euro per uur naar 83,10 euro gaat.

Lee en Zaanstad waren overeengekomen dat Zaanstad tussen 2018 en 2026 jaarlijks 181.500 euro subsidie in de veerdienst tussen Amsterdam en Wormerveer zou steken en dat de rederij daarvoor zo’n 4368 uur per jaar op het water actief zou zijn. Mede door wegblijvende toeristen als gevolg van corona kon Lee dat financieel niet bolwerken, waarop door het bedrijf het einde van de Zaanferry werd aangekondigd. Door flink te snoeien in de dienstregeling kon echter een compromis worden bereikt: het aantal uren is dit vaarseizoen teruggebracht tot zo’n 2184, berekende POV-raadslid Perry van der Velden. Hij wil weten of de investering van Zaanstad  daarmee (nog) marktconform is en hoe de nieuwe afspraken tot stand zijn gekomen.

Geen interesse

Van der Velden verbaast zich er ook over dat het college de aangepaste afspraken met Lee niet vooraf aan de gemeenteraad heeft voorgelegd, maar die als een vaststaand besluit heeft gepresenteerd. Het college liet de raad weten dat geen enkele partij bereid bleek om de pendeldienst over het water voor het beschikbare subsidiebedrag over te nemen, en dat Lee alleen over de brug wilde komen mits het exploitatierisico zou worden verminderd tot nul. Ook daar heeft de Partij voor Ouderen en Veiligheid vragen over: hoe ziet de exploitatiebegroting er precies uit?
Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen