Forse kritiek op akoestisch onderzoek Hembrugterrein

Een deel van het Amsterdamse industriegebied Westpoort.
Een deel van het Amsterdamse industriegebied Westpoort.
Foto: Wikimedia

Het door ingenieurs- en adviesbureau Antea uitgevoerde akoestisch onderzoek met betrekking tot de ontwikkeling van het Hembrugterrein is onvolledig en het uitgebrachte rapport voldoet niet aan de wettelijke vereisten.

Dat schrijft een van de zes overgebleven kandidaten voor het ontwikkelen van het voormalige defensieterrein in Zaandam in een nieuwe zienswijze. Gebieds- en vastgoedontwikkelaar AM wijst erop dat ‘uit niets blijkt dat de uitgangspunten op een juiste wijze zijn ingevoerd in het softwarepakket Geomilieu. Daardoor voldoet het onderzoek niet aan de vereisten (…)’. Ook zou wat betreft de ‘rekenresultaten industrielawaai’ onvoldoende duidelijk zijn of, en zo ja in welke mate de bedrijven op industriegebied Westpoort worden belemmerd in hun werkzaamheden.

Hembrug Herladen

AM is met de ontwikkelstrategie Hembrug Herladen één van de partijen die een onvoorwaardelijk grondbod mag uitbrengen voor het Hembrugterrein aan het Rijksvastgoedbedrijf. Dat maakt uiterlijk 8 januari bekend of en zo ja welke partij het Hembrugterrein mag kopen en transformeren in een gemengd werk/woongebied.

Alle zes kandidaten kunnen hun programma in ongeveer tien jaar tijd volledig uitvoeren. De levering van de aangekochte grond en gebouwen gaat op basis van een vastgesteld omgevingsplan en het ontwerp dat daarvan is gemaakt heeft al tot een stortvloed aan zienswijzen gezorgd.

De meeste bezwaren komen van bedrijven die vrezen voor klagende bewoners (lawaai, stank, stof) of zelfs vrezen voor hun voortbestaan. Daarnaast maakt de scheepvaart zich zorgen: het Noordzeekanaal is immers geen recreatieve waterweg maar een levensader voor de havens in het gebied, inclusief industrieën die zich lastig met een prettige woonomgeving laten verenigen.

AM ziet in de ontwerpomgevingsplan beren op de weg als gevolg van industrielawaai van Westpoort en van verkeerslawaai. Tevens wordt vastgesteld dat een aangehaald artikel uit de Crisis- en herstelwet ‘voor zover wij kunnen nagaan’ niet bestaat. ‘Wij denken dat de Wet Ruimtelijke Ordening, Crisis & Herstelwet, alsmede de Wet Geluidhinder geen grondslag bieden voor het aanpassen van het ontwerpomgevingsplan Hemburg e.o. nadat deze al ter inzage heeft gelegen. Mede omdat voornoemd artikel uit de Crisis & Herstelwet niet bestaat.’

BAM-dochter

AM is een dochter van bouwbedrijf BAM en gaat onder meer het terrein van de voormalige Bijlmerbajes in Amsterdam herontwikkelen. Dat was ook eigendom van het Rijksvastgoedbedrijf en er zullen in de toekomst ongeveer 1350 woningen gebouwd worden, meer dan de 1000 die voorzien zijn op het Hembrugterrein. Samen met de Singaporese investeringsfirma AT Capital, Cairn Real Estate en de ontwerpers OMA, FabriCations en Lola Landscape werd een consortium opgericht dat ruim 84 miljoen euro voor de locatie betaalde.

Die prijs was fors hoger dan de bodemprijs van 60 miljoen euro, wat algemeen werd uitgelegd als goed nieuws voor het Rijksvastgoedbedrijf niet alleen wat betreft het gebied rond de voormalige gevangenis, maar gezien de verkoop van het Hembrugterrein. Daar hadden in eerste instantie veertien partijen zich voor gemeld.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen