Fondsenwerving gestart voor Zaanse ‘dependance’ Sail 2020

De Amerigo Vespucci in het Noordzeekanaal in 2010.
De Amerigo Vespucci in het Noordzeekanaal in 2010.
Foto: Flickr / Spotter - NL

De gemeente en de overkoepelende Sail-organisatie zijn begonnen om een deel van het Zaanse bedrijfsleven te benaderen voor een bijdrage aan de ‘Gele Oceaan’, de Zaanse dependance van Sail Amsterdam. Verder worden maatschappelijke en culturele organisaties uitgedaagd om mee te denken en/of te participeren in het programma.

De programmering van het Zaanse deel van het nautische evenement dat van 12 tot en met 16 augustus gehouden wordt moet eind mei klaar zijn. De uitvoering en de afstemming met de diverse organisaties is in handen van de gemeente en de Zaanse Event Partners (ZEP). De overeenkomst met ZEP staat los van een eventuele subsidie- of vergunningverlening. De Gele Oceaan is de naam van een evenemententerrein dat vanaf het centrum van Zaandam tot en met het Noordzeekanaal loopt. Sail 2020 kent zes evenemententerreinen, ‘oceanen’ genoemd die allemaal een eigen kleur hebben.

Van toen en nu

Gedacht wordt aan een nautisch decor met onder andere minstens twee tall ships en varend erfgoed dat symbool staat voor 370 jaar scheepvaart in de Zaanstreek. Het moet een bijzonder evenement worden waar duizenden Zaankanters van kunnen genieten en trots op kunnen zijn. Het plan is dat in de Voorzaan het Zaandam van rond 1650 opnieuw tot leven komt met zeilenmakers, touwslagers en houtsnijwerkers. Ook zal iedere dag een theaterstuk worden opgevoerd en zullen er elke avond walvisvaarders binnenvaren. De Voorzaan richting het Noordzeekanaal wordt gebruikt om 1650 met 2020 te verbinden. Varend erfgoed dat in de afgelopen 370 jaar is gebouwd en gebruikt geeft hier een impressie van.

https://twitter.com/sailamsterdam/status/1229799707335102465

Roemrucht verleden

Het Zaanse Sail-programma is gebaseerd op twee verhaallijnen: het roemruchte nautische verleden van de Zaanstreek en de hedendaagse rol van de streek in de nautische wereld en de invloed daarvan op de Zaanse industrie van nu. De scheepsbouw heeft vooral in de zeventiende eeuw een centrale plaats in de Zaanse economie ingenomen. Rond 1650 was die uitgegroeid tot een internationaal befaamde tak van nijverheid. Er werden zowel binnen- en vissersschepen als zeeschepen gebouwd zoals fluiten, galjoten, pinassen en smakschepen. Er waren tijdens die hoogtijdagen vermoedelijk 40 tot 50 werven in bedrijf. De capaciteit van de Zaanse scheepsbouw wordt voor de tweede helft van de zeventiende eeuw geschat op 120 tot 150 schepen per jaar.

https://twitter.com/buitengebieden_/status/1229462470533746699

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen