Nog steeds niet in de top 100 fijnste fietsgemeenten

Foto: Pixabay / Eunice De Faria

Veenendaal is uitgeroepen tot Fietsstad 2020. Zaanstad scoorde ondergemiddeld bij de tweejaarlijkse verkiezing van de Fietsersbond. Dit jaar gaven 45.000 mensen hun mening over de fietsvoorzieningen in de eigen gemeente. De snelste stijger op de lijst was Scherpenzeel.

Veenendaal wist Enschede, Scherpenzeel, Schiermonnikoog en Winterswijk achter zich te laten en volgens directeur Saskia Kluit van de Fietsersbond is dat volkomen terecht: ‘Het is lekker en ontspannen fietsen in Veenendaal, en dat waarderen fietsers. De fietspaden zijn er breed, fietsers voelen zich veilig en fietsparkeerplekken zijn goed geregeld. Ook objectief gezien scoort Veenendaal goed. Een ideale Fietsstad dus.’ Naast de titel Fietsstad 2020 ging Veenendaal ook met de prijs voor beste middelgrote gemeente naar huis. Enschede won de prijs voor beste grote gemeente, terwijl Winterswijk de beste kleine gemeente bleek. Schiermonnikoog kreeg een eervolle vermelding kreeg voor beste Fietseiland. Zaanstad heeft ondanks alle ambities nog steeds niet de top 100 weten te halen – evenmin als Wormerland (gemiddelde score) en Oostzaan (laag). 

De vragen uit de enquête van Fietsstad 2020 waren verdeeld over vijf categorieën:

  • Hoe is het om in deze gemeente als kwetsbaardere fietser te fietsen, denk hierbij aan acht- en 80-jarigen.
  • Hoe ervaren fietsers het om in deze gemeente te fietsen? Is het stressvol of juist ontspannen?
  • Wordt de infrastructuur goed onderhouden? Denk hierbij aan aspecten als afwatering en kuilen in de weg, maar ook aan winteronderhoud en het verwijderen van blad.
  • Is het fietsnetwerk logisch gekozen, kun je makkelijk je route vinden en rij je niet te veel om?
  • Hoe is de infrastructuur geregeld, ligt er voldoende comfortabele verharding, zijn er voldoende parkeerplekken van voldoende kwaliteit?

Naast deze resultaten heeft de Fietsersbond ook een aantal objectieve gegevens toegevoegd over fietsen:

  • Als we ritten plannen vanuit een centraal punt naar punten die hemelsbreed een kilometer verderop liggen, hoeveel moeten we dan meer fietsen dan die ene kilometer? Hoe kleiner die afstand, hoe hoger de score.
  • Hoe dichter een gemeente bebouwd is, des te meer bestemmingen liggen er op fietsafstand. Omdat het onzin is om een klein dorp te vergelijken met een grote stad geeft deze score aan hoe verstedelijkt een gemeente is vergeleken met gemeenten van vergelijkbare omvang.
  • Zijn de rotondes binnen de gemeente zo ontworpen dat fietsers op de rotonde voorrang hebben? Sommige gemeenten scoren hier nul punten omdat ze geen rotondes hebben.
  • Hoge snelheidsverschillen zorgen voor gevaarlijke situaties. Daarom is het veiliger om langs 50-kilometerwegen aparte fietspaden aan te leggen. Deze score geeft aan of gemeenten dit ook doen. Als de fietser de weg nog direct met de auto deelt, dan scoort de gemeente lager.

Al deze gegevens zijn verwerkt op een schaal van 1 (zeer slecht) tot 5 (uitstekend) . Het gemiddelde van al deze schalen wordt genomen, waarbij de schalen gebaseerd op de enquête tweemaal meetellen dus. U kunt alle scores hier op een interactieve kaart bekijken.

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen