Gemeente wil concurrentie weren bij aanpak lerarentekort

Foto: Pixabay

Zaanstad wil verbinding en geen concurrentie tussen gemeenten om het verder oplopende lerarentekort aan te pakken. Het college kijkt dan ook met argusogen naar Amsterdam, waar bijvoorbeeld vorig jaar 100 jongerenwoningen met voorrang beschikbaar werden gesteld voor aankomende of beginnende leraren. En dat ook nog eens met een omstreden wervingscampagne via posters in Zaanse abri’s.

Het lerarentekort is een landelijk én een regionaal probleem, waar maatregelen in Amsterdam effecten hebben in Zaanstad, aldus het college. Dat wil samen met de regio en de schoolbesturen optrekken en heeft in samenwerking met de schoolbesturen Agora en Zaan Primair een langetermijnplan opgesteld. Eerder werd al wat lucht gevonden door het aantrekken van zij-instromers en ook in het langetermijnplan staat het aantrekken van nieuwe leerkrachten centraal. De schoolbesturen en gemeente trekken gezamenlijk op als het gaat om werving, bekostiging en begeleiding van de (zij-)instromers. In het komende schooljaar moeten dat er 20 worden. ‘Hierbij geldt dat de kwaliteit belangrijker is dan de kwantiteit. We willen mensen die voor langere tijd binnen het Zaanse onderwijs willen werken. Dit vergt een goede selectie, verwachtingsmanagement en begeleiding,’ aldus het plan van aanpak.

Het afgelopen jaar gaf het Rijk 250.000 euro subsidie voor de scholing en begeleiding van zij-instromers en mocht die mogelijkheis zich opnieuw voordoen dan gaat Zaanstad daar zeker opnieuw een gooi naar doen. ‘Hiernaast blijven de schoolbesturen nauw verbonden aan de opleidingsinstituten om stagiaires en afstudeerders aan te trekken en een mooie plek binnen het Zaanse onderwijs te bieden. Helaas concurreren onze schoolbesturen met de Amsterdamse, wat het soms lastig maakt om studenten aan te trekken. Hierover vinden al gesprekken plaats.’ De schoolbesturen beginnen bovendien een pilot samen met het voortgezet onderwijs om te kijken of VO-docenten als vakkracht ingezet kunnen worden binnen het basisonderwijs, bijvoorbeeld voor de vakken Engels, Nederlands en aardrijkskunde.

Twee ton in 2020

Daarnaast worden de mogelijkheden om begeleiding in te huren zodat reguliere leerkrachten niet belast worden met de begeleiding van de (zij-)instromers onderzocht, zodat het aantrekken van deze nieuwkomers geen extra belasting vormt voor de scholen. ‘We proberen te doen wat we kunnen, maar hebben niet de illusie dat we hiermee het lerarentekort waar het land de komende jaren mee zal kampen volledig kunnen oplossen,’ aldus de toelichting van het college. We richten ons met name op het aantrekken en opleiden van nieuwe leerkrachten; het behouden van leerkrachten voor het Zaanse onderwijs; het wegnemen van hobbels in het gemeentelijke beleid die ervoor zorgen dat leerkrachten worden aangetrokken en worden behouden voor het Zaanse onderwijs; communicatie over het vak en het ontlasten van leerkrachten zodat zij toe kunnen komen aan hun kerntaak. Voor 2020 is er 200.000 euro voor gereserveerd en in zowel 2021 als 2022 een ton.

Wonen en parkeren

Eén van de redenen waarom het vaak lastig is om als leerkracht meer uren te gaan maken is het feit dat dit vaak niet gunstig is voor de kinderopvangtoeslag: meer werken is nauwelijks lonend. Dat probleem gaat het college op landelijk niveau aankaarten in een poging om daar beweging in te krijgen. Daarnaast blijven het salaris en doorgroeimogelijkheden een belangrijke factor om binnen het onderwijs te blijven. Ook dat is een punt dat op zoveel mogelijk relevante agenda’s zal worden gezet. De gemeente heeft al het beleid om (onder andere) leerkrachten in Poelenburg en Peldersveld voorrang te verlenen voor een sociale huurwoning. Niet alle leerkrachten komen daar echter voor in aanmerking, vanwege hun salaris of omdat er binnen het gezin twee salarissen zijn. In die gevallen kan gebruik worden gemaakt van de BKZ-regelingen voor betaalbare koopwoningen. Een andere hobbel die het dagelijks bestuur wil wegnemen zijn de problemen rondom vervoer en het parkeren rondom scholen in de binnenstad. Leerkrachten moeten daar parkeergeld betalen, wat een drempel kan zijn voor startende leerkrachten van buiten de stad. Daarvoor wordt ook een oplossing gezocht.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen