Wie voeren het leerlingenvervoer in de praktijk uit?

Foto: Noot.nl

Wat is de meerwaarde van een meerjarig contract tussen een bedrijf dat het leerlingenvervoer op zich neemt en de gemeente Zaanstad, als de vervoerder vervolgens werkt met onderaannemers die op hun beurt ook weer met onderaannemers werken? Die vraag is bij Democratisch Zaanstad opgekomen naar aanleiding van het conflict tussen contractpartij Noot en onderaannnemer Taxi Kapci.

DZ heeft het college om meer informatie over de verbroken samenwerking tussen die twee partijen gevraagd. Een ouder beschreef in een hartenkreet gericht aan het college en de gemeenteraad wat de gevolgen kunnen zijn voor uiterst kwetsbare kinderen als door een zakelijk conflict opeens hun hele leefwereld ingrijpend verandert. De vertrouwde chauffeur die van de ene op de andere dag niet meer komt is voor kinderen die slecht met veranderingen kunnen omgaan zoveel méér dan een ander gezicht achter het stuur.

Dreigen nog meer problemen?

De firma Noot voert sinds 1 augustus 2017 het leerlingenvervoer uit in Zaanstad, maar huurt daarvoor ook andere partijen in. DZ-raadslid Inge Felices Hernandez stelt dat contract nu in schriftelijke vragen aan de orde: wat staat daar precies in? Ze wil ook weten van hoeveel onderaannemers het taxibedrijf gebruikmaakt en of er naast Kapci nog meer bedrijven zijn die kampen met ’het stroef verlopen van het ontvangen van betalingen via Noot’.

Ook wil DZ dat er helderheid komt over de vraag hoe de procedure moet verlopen ingeval Noot van onderaannemer wil veranderen en hoe de gemeente denkt de continuïteit met betrekking tot de chauffeurs van de schoolbusjes te waarborgen.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen