Raadsfracties blijven aandringen op lagere snelheid Westzijde

Foto: Pixabay

De gemeenteraad gaat morgenavond op initiatief van GroenLinks, de SP, de Partij voor de Dieren, D66 en Rosa opnieuw praten over een 30-kilometerzone voor de hele Zaandamse Westzijde. De vijf fracties hebben een motie ingediend om dat alsnog voor elkaar te krijgen. De PvdA en Denk doen er ditmaal niet aan mee.

Al eerder ging een raadsmeerderheid akkoord met dat voorstel, maar het vorige college weigerde dit besluit uit te voeren om redenen van veiligheid. Het huidige college volgt grofweg dezelfde lijn, op grond van adviezen van een verkeerstechnisch onderzoeksbureau. Zoals de situatie nu is blijft het stukje Westzijde tussen het Papenpad en de Vincent van Goghweg een 50-kilometerweg, maar moet de inrichting van de straat de snelheid van automobilisten reduceren tot een kilometer of 30, 35.

Steeds meer verkeersbewegingen

Volgens de nieuwe motie ligt in de huidige 30-kilometerzones op de Westzijde de snelheid circa tien kilometer per uur lager ligt dan in de andere stukken. Deskundigen als de Zaanse Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland hebben zich gekeerd tegen het advies van het bureau Walraad en blijven pleiten voor een algeheel 30-kilometergebied, evenals scholen en bewoners. De vijf politieke partijen vinden het eens te meer belangrijk om de snelheid uit het verkeer te halen wegens de toekomstige nieuwbouw op het voormalige Nuon-terrein en de plannen voor een Integraal Kindcentrum op de Behouden Haven.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kwam eind vorig jaar met een nieuw Strategisch Plan Verkeersveiligheid, waarin wordt geadviseerd om de maximumsnelheid aan te passen aan de meest kwetsbare verkeersdeelnemers en om alleen 50 kilometer te hanteren als rijbaan en fietspad van elkaar gescheiden kunnen worden. Dat druist in tegen de plannen die nu voor de Westzijde op tafel liggen.

Meer verkeersslachtoffers

Het aantal verkeersdoden stagneert de afgelopen jaren en het aantal gewonden stijgt zelfs, constateren de indieners van de motie, waarbij de grootste toename te zien is in de groep ‘kwetsbare verkeersdeelnemers’, en dan met name fietsers. De kans op zwaar letsel of erger is voor deze groep aanzienlijk groter bij hogere snelheden van het gemotoriseerde verkeer.

Slimme snelheidsmeters

Daarnaast wijzen ze er nog op dat in het stuk van het ministerie staat dat het waarschijnlijk vanaf 2021 verplicht wordt om nieuwe voertuigen te voorzien van slimme snelheidsmeters die de snelheid aanpassen aan de geldende maximumsnelheid. Die auto’s zullen dan ‘automatisch’ 50 rijden waar dat volgens de borden is toegestaan.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen