Westzijde vanaf Klokbaai naar het noorden: 50 kilometer en toch 30 (of 35)

Foto: Pixabay

Het college houdt vast aan het eerdere voornemen om op de Westzijde tussen de Klokbaai en de Vincent van Goghweg de maximumsnelheid van 50 kilometer te behouden, maar wil dan wel de straat zodanig inrichten dat in de praktijk niet harder dan 35 kan worden gereden. Met afgebakende fietsstroken en voldoende oversteekplaatsen.

Het verkeer op de Westzijde is al maandenlang inzet van getouwtrek tussen een raadsmeerderheid die er een 30-kilometerzone van wil maken en door de gemeente ingeschakelde verkeersdeskundigen die het college adviseren daar niet naar te luisteren. Het deel tussen het Ruijterveer en de Papenpadsloot moet nog heringericht worden: daar is nu het werk aan kabels en leidingen zo’n beetje afgerond. De aanbesteding voor de herinrichting is uitgesteld vanwege de discussie is over de definitieve inrichting.

Compromisvoorstel

Wat er nu is uitgerold is een compromisvoorstel waarbij volgens het college ‘zoveel als mogelijk tegemoet wordt gekomen aan de wensen en eisen van de verschillende partijen en tegelijkertijd wordt voldaan aan de minimale inrichtingseisen en basiskenmerken van Duurzaam Veilig.’ Daarvoor moet het ontwerp op bepaalde onderdelen worden aangepast, zoals de aanleg van extra oversteekplaatsen, fietsstroken met fietssymbool, extra laad- en losplekken (instellen van venstertijden, dus deels ten koste van parkeergelegenheid) en het instellen van een adviessnelheid van 30 kilometer per uur op de 50-kilometerweg.

Op z’n vroegst in juni beginnen

Gaat de raad daarmee akkoord, dan kunnen de werkzaamheden naar verwachting in juni beginnen. Om de overlast voor ondernemers en de scholen te beperken wordt dan in de zomervakantie en bouwvak door gewerkt, zodat ze in februari 2020 klaar kunnen zijn.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen