Ook Aldi, Dirk, Lidl en Plus kiezen voor meer plantaardig

02 mrt 2024, 13:54 Actueel
screenshot 20240302 135306
Pexels / CC0

Na de supermarktketens Albert Heijn, Ekoplaza en Odin hebben ook Aldi, Dirk, Lidl en Plus beloofd ambitieuze stappen te zetten om meer plantaardige producten te verkopen, meldt Wakker Dier. Daarmee omarmen nu zeven ketens de doelstelling van Wakker Dier 'voor een transitie naar meer plantaardige eiwitten,' aldus de organisatie.

Van de verkoop van eiwitrijke producten moet in 2030 60 procent plantaardig zijn, zo luidt de belofte van de supermarkten. Nu is 40 procent van alle eiwitten die Nederlanders eten plantaardig. Hiermee helpen de winkels mensen die minder vlees willen eten, aldus Wakker Dier. Om de verkoop van plantaardige producten te stimuleren hebben de supermarkten meerdere instrumenten, legt een woordvoerder van Wakker Dier uit. Zo kunnen ze deze artikelen een mooie plek in de schappen geven, zorgen voor voldoende keuze en ze vaker in de aanbieding doen. De supermarkten hebben beloofd hun vorderingen elk jaar te melden.