Zes fracties willen onderzoek naar buiten de deur zetten van EBS

07 nov , 14:38 Bedrijvigheid
screenshot 20241107 143550
Google Street View
De ontevredenheid over het functioneren van EBS heeft bij een aantal fracties in de raad het punt bereikt dat ze vervroegd van de concessiehouder af willen. De Partij voor de Dieren, GroenLinks, D66, de PvdA, VVD en Democratisch Zaanstad stellen in een agenda-initiatief dat de situatie 'zorgwekkend' blijft.
EBS is hier nu bijna een jaar actief en al vanaf het begin regent het klachten over zaken als frequent uitvallende bussen, een tekort aan elektrische bussen en een slechte klantenservice. 'Deze situatie heeft een negatieve impact op de bereikbaarheid van scholen, zorginstellingen en ziekenhuizen, waardoor kwetsbare groepen in de samenleving worden benadeeld,' stellen de indieners van het initiatief om er in de raad over te debatteren. De Vervoerregio Amsterdam heeft EBS er nog niet toe weten te dwingen om de kwaliteit van de dienstverlening tot een aanvaardbaar niveau op te krikken, ondanks toezeggingen voor meer ritten, dag- en nachtdiensten en de inzet van meer elektrische bussen.

No-show kosten

Scholieren missen lessen en patiënten missen behandelingen en andere medische afspraken doordat bussen niet rijden, wat zelfs financiële gevolgen kan hebben voor de reizigers door no-show kosten die in rekening kunnen worden gebracht. De zes fracties willen dat het college meer druk gaat uitoefenen op de Vervoerregio Amsterdam - met in het dagelijks bestuur wethouder Gerard Slegers - en om onderzoek te doen naar herziening van de concessie en de mogelijkheid om de concessie van EBS vroegtijdig te beëindigen en over te dragen aan een andere vervoerder.
'Hierbij kan Zoetermeer als voorbeeld dienen, waar de lokale politiek serieus overweegt de concessie van EBS te beëindigen vanwege vergelijkbare problemen,' aldus het agenda-initiatief. Wat meteen al kan worden geëist van EBS is een betere klachtenafhandeling en communicatie. De ondertekeaars van het initiatief vragen een verbeterd en transparant klachtenafhandelingssysteem, 'waarbij klachten snel worden opgevolgd en reizigers een correcte en tijdige respons ontvangen'.

Garanties

EBS dient daarnaast duidelijke actieplannen op te stellen en te implementeren  om de bereikbaarheid van scholen, zorginstellingen en ziekenhuizen te allen tijde te waarborgen, zodat reizigers niet langer gedupeerd worden door uitvallende busritten. 'De vervoerder moet zorg dragen voor een duurzame, efficiënte en klantgerichte dienstverlening, met de inzet van elektrische bussen en tijdige ritten.'