Uitstoot KLM niet omlaag maar juist hoger in 2030

05 jun , 9:16 Bedrijvigheid
screenshot 20240605 091333
Pexels / Walter Sietinga
KLM is een van de weinige luchtvaartbedrijven met een klimaatplan, maar de CO2-uitstoot van het bedrijf neemt er vooralsnog niet door af. Onderzoekers van Breda University of Applied Sciences stellen dat in een onderzoek in opdracht van Milieudefensie. Ze becijferen dat de uitstoot van KLM niet daalt, maar met zes procent zal stijgen tot 2030.
Dat komt onder meer door de beoogde groei van het aantal overstappers op Schiphol. Die moeten vaak omvliegen en veroorzaken zo volgens het rapport veel meer CO2-uitstoot dan mensen die directe vluchten nemen. De strategie van KLM om juist meer overstappers via thuisbasis Schiphol te laten vliegen is volgens de onderzoekers moeilijk te verenigen met de klimaatdoelen. Volgens het rapport hebben slechts drie luchtvaartmaatschappijen wereldwijd een klimaatplan. Dat KLM daarbij hoort is op zich positief. Tegelijkertijd wil KLM de komende jaren groeien, net als het overkoepelende Air France - KLM.

Gedeelde zorgen

Om het klimaat te ontzien, wil de luchtvaartmaatschappij de uitstoot per ’tonkilometer’ niet lukken. Ze stellen dat KLM met maatregelen die nu vaststaan nog maar tot de helft komt. Als ook voornemens die nog onzekerder zijn worden meegeteld, komt het bedrijf tot twee derde. KLM zelf zegt de zorgen over klimaatverandering te delen en daarom 'miljarden te investeren in een schonere en stillere vloot, alternatieve brandstoffen en elektrificatie van grondmateriaal'. Het afschaffen van de hub-functie van Schiphol is volgens de maatschappij geen oplossing, omdat 'overstappers dan via een andere luchthaven zullen gaan reizen'.

Niet vooraan

De onderzoekers uit Breda becijferen dat overstappers nu 60 procent van het totale aantal passagiers vormen. Ze wijzen er verder op dat duurzame vliegtuigbrandstof de komende jaren schaars is en dat KLM doorgaans niet vooraan staat om nieuwe types vliegtuigen te kopen. Het brandstofgebruik van de toestellen is momenteel 'erg gemiddeld'. Zou KLM hier ambitieuzer in zijn, dan zou dat het klimaatdoel volgens de onderzoekers ook dichterbij brengen. Air France - KLM houdt vandaag een aandeelhoudersvergadering. Milieudefensie gaat daar met ruim 100 activistische aandeelhouders naartoe om kritische vragen te stellen.