
Het Integraal Meerjarenprogramma Infrastructuur van de provincie bevat geen wens voor een verbindingsweg tussen de A8 en de A9 meer en dat is geen verrassing: het was al méér dan duidelijk geworden dat die weg er na een halve eeuw hopen en dromen niet zou komen. Uiteindelijk stemde alleen de PVV tegen het nieuwe programma voor onderhouds-, vervangings- en verbetermaatregelen aan infrastructuur.
Voorbeelden zijn onderhoud en uitbreiding van provinciale wegen, vaarwegen, tunnels, sluizen, fietsroutes en de infrastructuur voor openbaar vervoer. In dit plan staat wanneer maatregelen genomen worden en ook hoeveel geld daaraan besteed wordt. Het debat spitste zich vooral toe op de verbinding A8 - A9 wel of niet op de lijst moest blijven staan.
Gedeputeerde Jeroen Olthof noemde het 'niet eerlijk' om met name de bewoners van Krommenie en Assendelft die de meeste overlast ondervinden van het ontbreken van een directe verbindingsweg vanwege de als surrogaat dienende N203 nog langer een worst voor te houden. De vraag is nu wat Zaanstad gaat doen met de reservering van veertien miljoen euro die sinds 2018 steeds verder in de tijd naar achteren geschoven is, maar nooit geheel uit beeld verdwenen.




