Pleidooi horeca voor invoering coördinator evenementen

Foto: Pixabay / Jürgen Jester

De Zaanse afdeling van Koninklijke Horeca Nederland heeft de raad, het college en de twee formateurs tien tips aan de hand gedaan om Zaanstad na de coronacrisis weer op gang te krijgen. Zo moet na alle afgelaste evenementen de viering van 50 jaar Zaanstad groots gevierd worden in 2024 en dient er een verhuisfonds te komen voor ondernemers die nu ‘op wat ongunstigere locaties’ zitten en wel naar een plek met meer reuring willen.

‘Wij zien veel kansen om de komende jaren stevig te investeren in promotie van onze gemeente. Als ondernemers hanteren we drie uitgangspunten waarop we met elkaar en met u willen omgaan: samenwerken, vertrouwen en kansen creëren. U creëert de randvoorwaarden, een stabiel en betrouwbaar bestuur, een gunstig ondernemers- en investeringsklimaat en een sterke publiek-private samenwerking,’ schrijft voorzitter Ruud Keinemans. Tussen bestuur en ondernemers zou een evenementencoördinator als verbindende schakel uitkomst bieden, bijvoorbeeld bij de organisatie van de jubileumviering.

Toeristentaks

De organisatie grijpt de wisseling van de wacht na de raadsverkiezingen ook aan om nog maar eens te ageren tegen de hoge toeristenbelasting van ruim zeven euro per persoon per nacht. ‘De veronderstelling dat een verhoging van de toeristenbelasting geen effect zal hebben op de kamerbezetting en daardoor extra inkomsten voor de gemeente realiseert is een misvatting. We zien sinds de enorme verhoging van de toeristenbelasting een lagere bezettingsgraad in de hotels dan in omliggende gebieden. Dit was voor en tijdens corona het geval,’ aldus Keinemans. ‘Áls de coalitie dan al van mening is dat toeristenbelasting moet blijven dient de opbrengst hiervan gebruikt te worden om de gemeente, het toerisme en de Zaanse pareltjes te promoten.’

Zakelijke reiziger

KHN zie echter niet toeristen als dé inkomstenbron, maar de zakelijke reiziger. ‘Maak beleids- en investeringskeuzes waarmee zakelijke gasten, als meest kansrijke doelgroep om onze economie te verbreden, optimaal bediend wordte,’ luidt het advies. Bij ontwikkelingen op het gebied van toerisme moet ook gekeken worden naar aanvullende functies zoals retail, leisure en cultuur. Een anderewens is om de openbare ruimte in het centrum een kwalitatieve boost te geven.

Marketing

Zaanstreek Marketing is volgens KHN Zaanstreek de laatste tijd op de goede weg en laat zien ‘een aanvulling te zijn op het promoten van de Zaanse kwaliteiten’. De gewenste evenementencoördinator zou dan ook in nauw contact met Zaanstreek Marketing activiteiten moeten afstemmen. ‘Om dit structureel in goede banen te leiden is het nodig evenementenbeleid op te stellen net als vele andere gemeenten dat inmiddels gedaan hebben.’

Leegstand voorkomen

We moeten ons realiseren dat winkelgebieden kleiner worden door het grotere aandeel van internetaankopen in de consumentenmarkt,’ weet ook de horeca. ‘Waar we jarenlang hebben geïnvesteerd in het groter maken van winkelcentra, zullen we nu moeten investeren in het kleiner maken van winkelcentra om de kernen bruisend te houden en geen gaten (van leegstand) te krijgen in de winkelstraat. Wij hebben de ideeën en de middelen, u faciliteert en stimuleert de mogelijkheden. Daarmee zorgen wij met elkaar voor meer werkgelegenheid en een mooier Zaanstad voor bewoners, ondernemers en toeristen,’ aldus het schrijven. 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen