POV: gooi Zuiderhout open voor grote winkelketens

Volop ruimte maar nul uitstraling: Zuiderhout Noord.
Volop ruimte maar nul uitstraling: Zuiderhout Noord.
Foto: Google Street View

Het Zaanse beleid voor de spreiding van (grote) winkels moet op de schop. Bedrijven die dat willen moeten letterlijk en figuurlijk de ruimte krijgen aan de randen van de kernen en de centra waar de winkels geconcentreerd zijn moeten moeten worden ingericht voor recreatief winkelen: ontspanning, vermaak en rondkijken.

Dan stelt de POV in een agenda-initiatief voor aan de raad en het college nu in het stadshart van Zaandam  een uittocht op gang gekomen lijkt. Zaanstad heeft op verschillende plekken zogenoemde perifere winkelgebieden, waar zaken als bouwmarkten, tuincentra en meubelwinkels zich mogen vestigen, maar bijvoorbeeld geen consumentenelektronica. Dat laatste deed MediaMarkt en BCC besluiten Zaanstad te verlaten. En volgens de POV verloren ketens als Decathlon en GStar hun interesse in Zaanstad ‘puur omdat zij geen toestemming kregen zich in het winkelgebied Zuiderhout te vestigen’.

Elders al omslag te zien

Verschillende grote gemeenten hebben inmiddels besloten dat deze gebieden met perifere detailhandel vestiging niet meer van deze tijd zijn en veranderen de bestemming in grootschalige detailhandel vestiging, waar een breder en meer gedifferentieerd aanbod mogelijk is, schrijft raadslid Jaap Keijser van de Partij voor Ouderen en Veiligheid in het initiatief om de zaak in de gemeenteraad aan de orde te stellen: ‘De ervaring leert dat het bredere winkelaanbod ervoor zorgt dat deze gebieden opbloeien en de stadscentra hier geen hinder van ondervinden.’

Centrum vs ruimte

Zaanstad zet zich in voor een autoluw stadscentrum, maar dwingt aan de andere kant grote supermarkten en winkels waar de meeste mensen met de auto naar toe komen in het stadscentrum te blijven, constateert de POV. Maar een brede differentiatie van het winkelaanbod zou Zuiderhout juist voor een aantrekkelijker gebied kunnen zorgen met een boost voor de Zaanse economie. In tegenstelling tot het huidige – door de gemeenteraad vastgestelde – beleid dat leegstand en verpaupering in de hand zou werken.

Levensvatbaarheid

De POV wordt in haar stellingname gesteund door het onderzoeksrapport Kiezen of delen, beleid op maat voor perifere detailhandel van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel, nu omgedoopt tot Basisinformatie detailhandel. ‘Uit dit onderzoek blijkt dat de oorspronkelijke opzet van perifere winkelgebieden niet meer werkt. Brancheverbreding is nodig om deze gebieden levensvatbaar te houden. In dit onderzoek wordt ook onderscheid gemaakt tussen verschillende types winkelgedrag en welk soort winkelgebieden hierbij horen,’ schrijft Keijser.

‘In dit rapport lezen wij dat het stadscentrum ingericht zou moeten zijn voor smaak- dan wel keuzegevoelige assortimenten. Een grote diversiteit en een sfeervolle ambiance zijn belangrijk: ‘Lekker een middagje naar de stad’. Een extra reden om de focus van Zuiderhout te verleggen is de ontwikkeling van het Hembrugterrein met 1100 woningen én, niet onbelangrijk, de bijdrage die een koerswijziging kan leveren aan het autoluw maken van het stadscentrum.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen