Hechtere band met Havenbedrijf moet meer riviercruiseschepen binnenhalen

Ms Inspire, dat als eerste riviercruiseschip aanlegde in Zaandam.
Ms Inspire, dat als eerste riviercruiseschip aanlegde in Zaandam.
Foto: Gemeente Zaanstad

De gemeente Zaanstad en het Havenbedrijf Amsterdam gaan nog nauwer samenwerken. Vanaf volgend jaar betaalt de beroepsvaart het havengeld voor de regio Amsterdam-Zaanstad via hetzelfde loket en ook riviercruiseschepen kunnen dan op één plek terecht om een ligplaats te reserveren.

De tarieven worden bovendien in het hele gebied gelijk getrokken. Het Havenbedrijf en Zaanstad willen het zo gemakkelijker maken voor de rederijen en bezoekende schepen. Door het intensiveren en uitbreiden van de samenwerking zien beide partijen kansen om het vestigingsklimaat te verbeteren en de internationale concurrentiepositie van de Metropoolregio Amsterdam te versterken.

Groeimarkt

Riviercruises zijn een groeimarkt. Toerisme is een belangrijke economische pijler in de regio en een optimaal gebruik van de ligplaatscapaciteit is van belang om toeristenstromen in goede banen te leiden. De afgelopen jaren is het aantal riviercruises in Amsterdam verder toegenomen. Van 2012 tot en met 2016 steeg het aantal calls van 1382 naar 1876 en het aantal passagiers van ruim 321.000 naar 450.000. De riviercruise vertegenwoordigt een economische waarde van tientallen miljoenen door de bestedingen van passagiers in de regio.

Zaanstad wil hiervan meeprofiteren en meer riviercruises aantrekken. De Zaanse schans is met een verwachte drie miljoen bezoekers in 2020 een belangrijke trekpleister en ook het centrum van Zaandam is een aantrekkelijke locatie voor toeristen. Het is ook mogelijk dat de terminal voor grotere cruiseschepen die de wereldzeeën bevaren vanuit Amsterdam naar de Achtersluispolder wordt verplaatst. Daarover valt later dit jaar een besluit.

Overigens is de groei van de sector niet alleen een juichverhaal. Onder andere de vakbond voor nautisch personeel Nautilus maakt zich zorgen over de veiligheid op de schepen. Door een oplopend tekort aan personeel in de branche krijgt steeds minder ervaren personeel steeds hogere posities. Bovendien wordt veel personeel uit verschillende landen aangenomen, waardoor taalbarrières voor voor veiligheidsrisico’s zouden kunnen zorgen in noodsituaties.

Marketing en acquisitie

De gemeente en Hevenbedrijf Amsterdam gaan ook intensiever samenwerken wat de acquisitie en marketing van bedrijventerreinen betreft. Hierdoor kunnen ze de vraag van bedrijven en het aanbod van terreinen beter op elkaar afstemmen.

De Amsterdamse haven is de vierde van West-Europa en groot in de overslag en verwerking van energieproducten. De zeehavens in het Noordzeekanaalgebied – Amsterdam, Zaanstad, IJmuiden en Beverwijk – zagen in de eerste twee kwartalen van dit jaar de overslag met 7,3 procent stijgen ten opzichte van een jaar eerder. Alleen Zaanstad noteerde een min: 22 procent eraf.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen