Winkelconcept C&A gaat opnieuw op de schop

Foto: cemplaat.nl

C&A gaat de komende vier jaar 80 procent van de 131 winkels in Nederland ombouwen. Het eerste filiaal volgens het nieuwe concept ging vandaag open in Arnhem. ‘De winkels worden donkerder, spannender.’ Willen wij dat in Zaandam ook?

Toen de kledingketen in september 2014 op de Gedempte Gracht na een grondige renovatie heropende, werd ook al gesproken over ‘compleet nieuw winkelconcept’, maar dat betrof vooral de buitenkant. Er werden binnen wel elementen geïntroduceerd van de destijds in zwang zijnde huisstijl van de in 2013 geopende vlaggeschipwinkels in Düsseldorf, Parijs en Madrid, waar wit nog de boventoon voerde.

De gesloopte winkel uit de zestiger jaren op de Gedempte Gracht.

Ruime paskamers, stijlvolle lounges, gratis wifi, oplaadpunten voor smartphones en hotspots die een outfit op een van de talloze paspoppen direct vindbaar maken: het zijn enkele kenmerkende elementen van het nieuwe concept. En uiteraard is het toverwoord ‘klantbeleving’: in de concurrentiestrijd met internetwinkels kan geen fysieke zaak tegenwoordig nog zonder die magische ‘sensoriële ervaring over 360 graden’. C&A wil overigens zijn omzet uit de webshop, nu acht procent, in vier jaar verdrievoudigen.

Het concept is al uitgeprobeerd in Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, België en Luxemburg. Voor het ontwerp heeft de retailer ruim 20.000 klanten geïnterviewd om hun wensen te achterhalen. Daar rolde onder meer de belijning op het plafond uit, die de optimale looproute aangeeft. Verder is gekozen voor natuurlijke materialen en aardetinten om klanten een ‘huiselijk gevoel’ te geven. Ook is het lichtplan vernieuwd. Dit bestaat volledig uit ledverlichting, wat volgens C&A past bij de duurzaamheidsstrategie.

Het pand van C&A in Zaandam kreeg enkele jaren geleden een Zaanse uitstraling. Het aanzicht beschikt nu over karakteristieke elementen uit de traditionele houtarchitectuur van de Zaanstreek. Daarnaast is het gebouw verduurzaamd, door onder meer de gevels, de daken en de installaties volledig te vervangen.

De logo’s van C&A door de jaren heen.

De 176 jaar oude keten C&A is een van de grootste retailers van Europa. Het concern bezit online shops in acht landen en in 2013 werden ook de eerste winkels in Denemarken geopend. Meer dan twee miljoen mensen bezoeken per dag de ruim 1500 filialen in 21 Europese landen.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen