Komt er een cruiseterminal in de Achtersluispolder?

Foto: Wikipedia

Amsterdam en Zaanstad onderzoeken de komende maanden nieuwe locaties voor een gehele of gedeeltelijke verplaatsing van de cruiseterminal (PTA) die nu aan de Oostelijke Handelskade gevestigd is. In het vierde kwartaal van 2017 wordt besloten welke plek de voorkeur heeft.

Als potentiƫle locaties voor een nieuwe terminal zijn de Coenhaven, de Achtersluispolder en een locatie elders in het Amsterdamse Havengebied in beeld. Er wordt nu onderzocht of een cruiseterminal op die plaatsen mogelijk is en wat de gevolgen daarvan voor de directe omgeving zijn. Amsterdam en Zaanstad werken hierbij samen met het Havenbedrijf Amsterdam.

Voor Zaanstad is het van belang om te onderzoeken wat een cruiseterminal voor het bedrijventerrein Achtersluispolder, de daar gevestigde ondernemers, de omgeving en de gewenste transformatie van het gehele gebied betekent. Gekeken wordt naar de inpassing (ruimtelijk, verkeerskundig, nautisch, financieel en milieutechnisch), de lay-out en de business case van nieuwe terminalfaciliteiten voor de zeecruise en afmeerplekken voor de riviercruise. Deze technische resultaten worden kwalitatief afgewogen tegen de resultaten van een ruimtelijke analyse voor de transformatiemogelijkheden van de hele Achtersluispolder.

Transformatiestrategieƫn

In het onderzoek van Zaanstad gaat het met name over de mogelijke transformatiestrategieƫn voor de Achtersluispolder en de verenigbaarheid van die opties met de vestiging van de PTA langs het Noordzeekanaal. De gemeente zegt het eigen onderzoek interactief met alle belanghebbenden bij de ontwikkeling van het gebied uit te zullen voeren.

De huidige Passenger Terminal Amsterdam is in 2000 in gebruik genomen. Eerder was er een kleinere. De kade is nu 630 meter; deze is in het eerste kwartaal van 2016 verlengd, zodat ook twee grotere schepen tegelijkertijd kunnen afmeren. Jaarlijks leggen er ondertussen zo’n 140 cruiseschepen aan en daarnaast nog enkele honderden voor riviercruises.

Naast het ontvangen van cruiseschepen worden de diverse ruimtes in het opvallende gebouw in de vorm van een grote golf regelmatig verhuurd aan instellingen en bedrijven voor onder meer feesten en presentaties.

Geldmachine

Een cruiseschip dat Amsterdam als tussenhaven aandoet, levert de stad naar schatting 350.000 euro op. Deze opbrengst bestaat uit onder andere havengeld (ligplaats), bevoorrading van het schip voor verdere reizen, uitgaven van de passagiers, vervoerskosten (voornamelijk taxiritten) en souvenirs. Als het cruiseschip Amsterdam als begin- of eindstation heeft, levert het bezoek zelfs 600.000 euro op. De meeste van de passagiers die de PTA in Amsterdam aandoen, komen uit het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Duitsland.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen