Overlast cruiseschepen Prins Hendrikkade neemt alweer toe

13 mei , 16:33 Bedrijvigheid
screenshot 20240513 163217
Bewoners van de Prins Hendrikkade in Zaandam hebben sinds het toeristenseizoen in maart weer begon in toenemende mate last van de riviercruiseschepen daar aanleggen. De indruk bestaat dat de overlast zelfs groter is dan vorig jaar , schrijft GroenLinks in schriftelijke vragen aan het college.
Dat het aantal cruiseschepen dat aanlegt is gestegen kan ook bijdragen aan de grotere overlast. 'Soms liggen de boten zelfs naast elkaar en kan het gebeuren dat er tegelijkertijd vijf boten aangemeerd zijn. Het gebeurt helaas met grote regelmaat dat schepen niet aan de walstroom worden aangesloten, met alle gevolgen van dien. Schepen laten hun motoren draaien, waardoor er een continue brom te horen is en wat natuurlijk ook gevolgen heeft voor de luchtkwaliteit. Navraag bij de Havenmeester levert op dat er problemen zouden zijn met de stroomtoevoer, waardoor schepen niet altijd aan de walstroom gelegd kunnen worden.'

Touringcars

Naast het gebrom geven omwonenden ook aan dat de bussen die de passagiers ophalen en weer wegbrengen dat veelal niet doen op de aangewezen plekken, maar bij hen voor de deur. Dit veroorzaakt verkeersonveilige situaties en omwonenden vrezen dat het een keer echt goed misgaat en er slachtoffers gaan vallen. GL-fractievoorzitter Natascha Stroo wil van het college weten hoe het zit met de beschikbaarheid van walstroom en of er mogelijke sancties zijn die de gemeente aan rederijen zou kunnen opleggen voor schepen die hun motoren dag en nacht laten draaien. En hoe de chauffeurs van de touringcars tot de orde te roepen zijn.

Dagtoerismetaks

Op de tarievenlijst van de Port of Amsterdam heeft Stroo gezien dat in de hoofdstad het ligplaatstarief tijdens het hoogseizoen 35 procent wordt verhoogd. Dat geldt niet voor de tarieven in Zaanstad, dat sowieso al een stuk goedkoper is dan de buurgemeente. Maar Amsterdam wil dan ook van het 'overtoerisme' af . Stroo voorziet dat daarom steeds meer schepen naar Zaanstad zullen uitwijken naar Zaanstad en vindt dat de gemeente daar ook de vruchten van mag plukken: Amsterdam , waarom doet Zaanstad dat niet eveneens? De all-inclusive reizen die veel rederijen aanbieden hebben tot gevolg dat passagiers ontbijten, lunchen, dineren en borrelen op de boten en tussendoor gaan ze per bus op excursie naar onder andere Amsterdam. De Zaanse middenstand heeft dus vrijwel niets aan deze toeristen. Wat de vraag oproept: moeten we ze dan wel willen?