Verbeterpunten bruggen meegenomen bij groot onderhoud

22 mrt 2019, 15:06 Actueel
bernhardbrug gemeente zaanstad
Gemeente Zaanstad

De meeste v erbeterpunten die tot nu toe zijn geconstateerd bij de bruggen in Zaanstad zijn niet dermate urgent dat er meteen maatregelen nodig zijn. Ze worden daarom meegenomen bij het periodieke onderhoud, schrijft het college naar aanleiding van vragen van de PvdA. Er is in totaal 1,2 miljoen extra nodig voor de aanvullende veiligheidsmaatregelen.

M omenteel wordt het groot onderhoud aan de Vaartbrug, Reint Laan Jr. brug en Brug Nauerna voorbereid. De uitvoering is in 2020 gepland. Daarna is de Willem Alexanderbrug aan de beurt . Volgende maand wordt het werk aan de William Pontbrug afgerond. Het integrale veiligheidsonderzoek van de Pr ins Bernhardbrug is begin deze maand afgerond; daarna volgt het onderzoek van de Schiethavenbrug . H alf april komt er een voorstel voor verbeteringen aan de Prins Bernhardbrug, waar afgelopen november twee voetgangers zwaargewond raakten bij een brugopening. Het onderzoek naar dat ongeval is nog niet afgerond .

Nieuwe bruggen en sluis

Bij

het Wilhelminacomplex (Wilhelminasluis, Beatrixbrug

en

Wilhelminabrug)

in Zaandam

en de Zaanbrug

tussen Wormerveer en Wormer worden alle inzichten die zijn opgedaan tijdens de veiligheidsscans meegenomen bij de nieuwbouw

. De werkzaamheden aan het Wilhelminacomplex zijn

na een lange periode van stilstand wegens onenigheid tussen de provincie en aannemer Heijmans inmiddels weer opgestart .

Ook voor bruggen van andere overheden is of zal een integrale veiligheidsscan worden uitgevoerd.

D

e Julianabrug (provincie), Coenbrug (Rijkswaterstaat) en Spoorbrug Zaandam (ProRail)

zijn al onderzocht

.

D

e

Prins

Clausbrug (provincie)

komt nog aan bod.

Met de provincie, ProRail en

het

Hoogheemraadschap

worden nog afspraken

gemaakt

over

integrale veiligheidsscan

s

voor de

bruggen over de Nauernasche Vaart (

de

Spoorbrug en

de

Verkeersbrug Krommenie,

de

Brug Vrouwenverdriet en

de

Schermerbrug) en

de

Tapsloot (

de nieuwe Prinses Amaliabrug

waaraan nu gewerkt wordt bij West-Knollendam

).

D

e projectgroep die

voor

de scans

verantwoordelijk is blijft bestaan nadat de inventarisatie is afgerond.

N

a

de r

ealisatie van de verbetermaatregelen

worden de bruggen allemaal opnieuw aan een onderzoek onderworpen en vervolgens wordt dit elke vijf jaar herhaald

.