Inwoners van en ondernemers in Wormerveer en Wormer worden waarschijnlijk eind deze maand nader geïnformeerd over de stand van zaken rond de sloop van de Zaanbrug, de tijdelijke noodbrug en
de daardoor ontstane nieuwe verkeerssituatie . De planning is nog steeds dat de sloop komende zomer begint en dat de nieuwe Zaanbrug in het najaar van 2023 in gebruik wordt genomen.
Dat het werk na een jarenlange slepende procedure eindelijk in de uitvoeringsfase lijkt te komen, zet een rem op de alsmaar stijgende bouwkosten. Door onder meer de toegenomen en prijsopdrijvende vraag naar materialen in de sector weg- en waterbouw blijkt de brug bij bijna elke voortgangsrapportage weer duurder uit te vallen. Tel daarbij op oplopende loonkosten door schaarste aan personeel én een inflatiecijfer dat opeens in een stroomversnelling is geraakt en de rekening schiet opnieuw de lucht in.
Kostenplaatje nog niet compleet
Voor 2022 wordt nu bij de Zaanbrug uitgegaan van een indexering van ruim zes procent over 2021. Over 2020 was dit vier procent. Oorspronkelijk was echter uitgegaan van een indexeringspercentage van één over de jaren 2020 – 2023. De financiële tegenvaller in 2020
was daarmee 500.160 euro ; over de volgende jaren volgt een inschatting bij de presentatie van de Voorjaarsnota in 2022.
Tegelijk met de realisering van de tijdelijke brug wordt ook een nieuwe wachtplaats voor de beroeps- en recreatievaart aangelegd ten zuiden van de
tijdelijke brug tussen de Lassiestraat in Wormer en Stelling Wonen in Wormerveer . Deze wachtplaats is nodig om zowel geladen als ongeladen schepen te faciliteren wanneer doorvaart via de tijdelijke brug niet direct mogelijk is. De wachtplaats is ook nodig voor de nieuwe Zaanbrug zelf. De ligging van de wachtplaats (zie het kaartje hierboven) is ook afgestemd op het onlangs vastgestelde Zaans Mobiliteitsplan.
Prins Willem Alexanderbrug
Daarmee blijft het aanpakken van de te ondiepe drempel van de Prins Willem Alexanderbrug in Koog aan de Zaan over. Nu de Wilhelminasluis in Zaandam is aangepakt en niet langer een obstakel is voor de beroepsvaart is de Prins Willem Alexanderbrug de beperkende factor verschoven. De Zaan is geschikt voor schepen in de CEMT-klasse 5a: maximaal 115 meter lang, maximaal 11,5 meter breed en maximaal 3,5 tot vier meter vaardiepte. Dit betekent dat het scheepvaartverkeer alleen met enkele beperkingen de Koger brug kan passeren.
Vervanging drempel in 2025
Voor beladen schepen geldt er nu tijdelijk een maximumsnelheid van vijf kilometer per uur in plaats van de reguliere negen. Aangezien de brug in een bochtig gedeelte van de Zaan ligt, vaart het scheepvaartverkeer daar toch al met een lagere snelheid en daarom wordt deze ingreep als acceptabel ervaren. Voor duwbakken geldt een beladingsbeperking, gelijk aan de maximale belading van overige schepen. De maatregelen duren todat de drempel van de brug is vervangen door een lager gelegen drempel. Dit staat voor 2025 gepland.