Rekening nieuwe Zaanbrug weer half miljoen opgelopen

Foto: Google Street View

Doordat het allemaal zo lang duurt is voor de nieuwe Zaanbrug alweer een half miljoen euro extra nodig. Zaanstad is uitgegaan van een te lage indexering over de jaren 2020 tot en met 2023: één in plaats van vier procent over 2020 en twee procent over de jaren daarna.

Door de grote vraag naar materialen in de grond-, weg- en waterbouw zijn vorig jaar bovendien de kosten van de bouwmaterialen gestegen. Het betekent dat Zaanstad tot en met eind 2023 – wanneer de brug naar verwachting wordt opgeleverd – 7.605.341 euro kwijt is aan de nieuwe oeverbinding tussen Wormerveer en Wormer, waar de teller tot nu toe op 6.655.341 euro was blijven steken. De verwachting is overigens dat de prijsstijgingen de komende jaren doorgaan.

Volgens de oorspronkelijke planning zou het werk april 2023 zijn afgerond, maar dat wordt als gevolg van de langere voorbereidingstijd voor de tijdelijke beweegbare autobrug tussen de Lassiestraat in Wormer en de Zaanweg ter hoogte van Stelling Wonen het einde van dat jaar. De tijdelijke brug blijft er gedurende het vervangen van de Zaanbrug ongeveer anderhalf jaar liggen.

Alternatieven

Andere onderzochte alternatieven waren de Prins Clausbrug (die afviel vanwege een te sterk toenemende stikstofdepositie in de nabijgelegen natuur), de Cor Bruynvisweg, een brug direct naast de huidige Zaanbrug, de Spekhuisstraat en het verlengde van de Prinses Irene Brigadeweg. Op die laatste is in een verre toekomst een tweede brug gepland, maar die locatie naar voren halen en nu een nieuw traject opstarten zou opnieuw vele jaren vergen en daar kan niet op gewacht worden.

Straten heringericht

Na de ingebruikname van de nieuwe Zaanbrug worden de Zaanweg, het Zuideinde en de Dubbelebuurt opnieuw ingericht. Rondom de nieuwe Zaanbrug wordt de kruising aangepast en ook het aanliggende wegdeel moet daarbij meegenomen worden. In de laatste drie maanden van de afbouw van de Zaanbrug wordt al de kruising Edisonstraat – Zaanbrug – Zaanweg opgepakt. Omdat de doorvaart van de brug hoger wordt worden de kades wat opgehoogd.

Parkeren

Het werk aan de brug gaat op de Zaanweg tijdelijk ten koste van parkeerplekken, maar het is de bedoeling dat de bouwers hun vervoermiddelen stallen op het bouwterrein dat  wordt ingericht kop van de Zaanweg bij de Edisonstraat en op werkpontons aan de Zaanweg en de Veerdijk. Daarop worden ook de bouwmaterialen opgeslagen. De boten die er nu liggen moeten daarom tijdelijk verkassen.

Vrachtverkeer

Met de aannemer wordt nog bekeken welke mogelijkheden er zijn om het vrachtwagens fysiek onmogelijk te maken om over de tijdelijke brug te rijden. De brandweer moet er wel gebruik van kunnen maken en ook de – kleine – bussen van Connexxion en EBS. De brug is wel berekend op vrachtverkeer, maar de direct betrokken bewoners van vooral Wormerveer zitten daar niet op te wachten.

Eens per uur open

De brug gaat gemiddeld één keer per uur open. Er wordt daarbij uitgegaan van een duur van 6,40 minuten (de huidige wachttijd gebaseerd op de grootste klasse schepen die over Zaan gaan) plus anderhalve minuut extra. Kleinere schepen passeren de brug sneller, dus dan kan de brug ook sneller dicht. Een onderzoeksbureau zoekt nog uit hoe zo gelijkmatig mogelijk kunnen worden verdeeld tussen het wegverkeer en de scheepvaart. Ook de nieuwe Zaanbrug is straks niet hoog genoeg om de schepen die Cargill bedienen doorvaart te verlenen.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen