Wat MAAK.Zaanstad tot nu toe heeft opgeleverd: een overzicht

14 mei 2018, 12:12 Actueel
maak
Facebook / MAAK.Zaanstad
Het college heeft de eerste resultaten van het vorig jaar in uitvoering genomen programma MAAK.Zaanstad naar de raad gestuurd. Het gaat daarbij om vier gebieden - Zuid, Centrum en Midden - en de thema’s woningbouw , bereikbaarheid en duurzaamheid. Dit jaar is gestart met een analyse van Noord.
Met de blik gericht op 2040 zijn dit tot nu toe de eerste ontwikkelingen:
Gebied Zuid : De uitgangspunten van de transformatie beginnen duidelijk te worden. Bij de ontwikkeling van de Achtersluispolder wordt nadrukkelijk ook gekeken naar de direct ten noorden gelegen wijk Poelenburg, omdat er kansen liggen om beide gebieden met elkaar te verbinden.
Er wordt ook samengewerkt met Amsterdam, met name bij de ontwikkeling van Haven-Stad. Van de 70.000 geplande woningen in het havengebied van Amsterdam, bij Sloterdijk en in de Achtersluispolder kunnen op termijn 5000 tot 10.000 op Zaans grondgebied worden gerealiseerd.
maak zuid
De Noorder IJ-plas blijft een groen gebied, waarbij de mogelijkheden bekeken worden om het gebied als een soort stadspark met recreatiemogelijkheden te benutten. Een openbaar vervoerverbinding, het liefst een metro, is nodig als verbindende schakel.
Gebied Centrum Oost : Het verder versterken en verbreden van het centrum vereist een kwaliteitsimpuls in de gebieden die direct tegen het stadshart aanliggen. ‘De kwaliteit van de openbare ruimte in de omliggende straten sluit niet altijd even goed aan bij het niveau van Inverdan.’
De Westzijde en Zuiddijk kunnen volgens het college aan betekenis toenemen door niet zozeer in te zetten op meer winkels, maar ‘door een transformatie van aanloopstraten naar een mix van wonen en werken’. Het centrum dient via aantrekkelijke en veilige langzaamverkeerroutes bereikbaar te zijn. Er wordt nog ruimte gezien voor grote en kleine bouwprojecten.
maak centrum
Gebied Midden , Kogerveld : Het doel in dit gebied is het verbeteren van de leefbaarheid door ‘een geleidelijke transformatie naar een moderne mix van wonen en werken’. Daarbij gaat het er onder meer om de aanwezige infrastructuur beter in te passen, waardoor de barrièrewerking van wegen en spoorlijnen vermindert.
Ook armoede en werkgelegenheid en de kwaliteit van de bestaande woningvoorraad zijn knelpunten.
maak midden
Gebied Noord : De analyse van het noorden van de gemeente is afgelopen februari gestart. ‘De vele ontwikkelingen aan bijvoorbeeld de Nauernasche Vaart en de Zaanbocht en het grote aantal bewoners en ondernemers dat hier initiatieven wil starten, vragen om een samenhangend toekomstbeeld. Door de kwaliteiten binnen de kernen en tussen de kernen onderling te versterken groeit de kracht van het gehele gebied,’ aldus het college.
Er liggen twee duidelijke ‘ontwikkelassen’ in het gebied: de route van de Zaanbocht via het Noordeinde, Meneba en Brokking naar West-Knollendam en de route van Krommenie naar Wormerveer via de Kerkstraat, de Vaartbrug en de Padlaan. De analyse van Noord wordt in het vierde kwartaal naar de raad gestuurd.
maak noord

Woningbouw

Wat betreft de woningbouwproductie zijn vijftien projecten uitgekozen die de komende jaren prioriteit krijgen, met als doel de komende drie jaar te te komen tot zo’n 1000 nieuwe huizen per jaar. Dit betekent niet dat andere projecten niet doorgaan, maar dat de vijftien intern altijd voorrang krijgen.

Bereikbaarheid

De bereikbaarheid moet worden verbeterd door het opheffen van barrières. De Zaan, de A7 en A8, de beide spoorlijnen en de Provincialeweg zorgden traditioneel voor een redelijke tot goede externe bereikbaarheid van de gemeente, maar blijken binnenstedelijk juist barricades op te werpen.
De externe bereikbaarheid van Zaanstad staat bovendien onder druk, schrijft het college. ‘Met de opleving van de economische conjunctuur is ook het aantal verplaatsingen in en rond Zaanstad toegenomen. Nu blijkt dat de grenzen van de capaciteit –vooral bij de autoverbindingen – worden bereikt. Deze tendens zal naar verwachting nog veel sterker worden in de komende decennia, wanneer grote aantallen woningen zullen worden toegevoegd.’

Openbaar vervoer

Er wordt daarom gestudeerd op oplossingsrichtingen, waarbij sterk naar het openbaar vervoer gekeken wordt en naar het opheffen van de bestaande barrières.