Bewoners Marga Klompéstraat vrezen de toekomst

Foto: Google Street View

Zes gezinnen uit de Marga Klompéstraat in Zaandam voorzien dat de bouw van eerst woongebouw De Kroon en vervolgens Borghese hun woongenot ernstig gaan beperken. Minder privacy door inkijk in de tuinen en nóg minder parkeerruimte voor de eigen auto’s, maar wel stank en lawaai uit de parkeergarage in de nieuwbouw.

De nieuwe appartmenten in de Mauritsstraat gaan de chaos op straat die is ontstaan na de ingebruikname van het Integraal Kind Centrum Overtuinen nog eens vergroten, vrezen de gezinnen. Hun inbreng is echter tot nu toe genegeerd: ‘Er zijn wel voorlichtingsrondes geweest, waarbij het mogelijk was om vragen te stellen. Er zijn presentaties geweest. Maar een open, horizontaal overleg heeft de gemeente Zaanstad niet gewenst.’ Alleen al daarom is de stelling in de omgevingsvergunning dat er in de buurt dtaagvlak is voor de appartementen onjuist: er is gesproken met slechts drie bewoners, die het ook nog eens niet met elkaar eens waren.

WOB-verzoeken

De indieners van een zienswijze over de omgevingsvergunning wonen niet direct achter De Kroon, en hen is daarom over dat project niets gevraagd. Maar als later plan Borghese eraan vast wordt gebouwd en er eigenlijk één complex ontstaat zijn zij wél direct betrokkenen. Door De Kroon en Birghese separaat te behandelen ontbreekt een visie op het totale plaatje, vinden de bezwaarmakers. Niet dat het Kroon-plaatje compleet is, overigens: in januari, februari en maart van dit jaar ingediende verzoeken om informatie met een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur zijn tot nu toe niet beantwoord.

‘Het is niet uitgesloten dat er nog andere onderdelen aan deze zienswijze toegevoegd hadden kunnen Lawaai en uitlaatgassenworden als deze informatie wel voorhanden was. De besluitvorming is voor omwonenden niet transparant en maakt dat wij de indruk krijgen dat de gemeente onze belangen onvoldoende heeft meegewogen bij de vergunningverlening. Onze conclusie is dan ook dat de gemeente wat dit betreft onzorgvuldig handeltt,’ aldus de zienswijze.

Parkeren

Parkeren blijkt opnieuw een enorm struikelblok voor een binnenstedelijk project. De Kroon voldoet niet aan de parkeernorm en toekomstige bewoners komen niet in aanmerking voor een parkeervergunning. De bewoners van de Marga Klompéstraat, die zich mede door de recente komst van IKC Overtuinen toch al geconfronteerd zien met te weinig plekken, zien het overschot aan auto’s straks allemaal ook nog in hun straat staan.

Binnentuin

Bovenop de in De Kroon geplande garage komt een binnentuin, die ook reden is om de wenkbrauwen te fronsen. Gebruikers van die zo’n 1,80 meter boven het maaiveld gelegen tuin kijken straks zo de tuinen en woningen aan de Marga Klompéstraat in. De bewoners stelden daarom in 2019 aan de gemeente voor om in plaats van een laag hek aan de rand van de tuin te kiezen voor een robuuste muur van twee meter, met als bijkomend voordeel dat rommel en ongewenste bezoekers niet in de tuinen van de Marga Klompéstraat terechtkomen. Het kwam er niet van.

Lawaai en uitlaatgassen

Dat de ventilatievoorzieningen van de parkeerkelder op hun huizen gericht zijn is ook al jaren geleden zonder succes aangekaart. ‘Helaas moeten we constateren dat ook hier totaal geen rekening gehouden wordt met de bewoners van de Marga Klompéstraat. Alle uitlaatgassen en geluiden uit de parkeerkelder worden met de huidige plannen gedumpt tegen de woningen van de Marga Klompéstraat. Deze uitlaatgassen en geluidoverlast komen ook de woningen binnen omdat de achtergevels open ramen en ventilatievoorzieningen hebben.’

Waar de bezwaarmakers eveneens niet blij mee zijn is dat gekozen is voor overwegend zwarte gevels aan de zuidzijde van het project. Dat bevordert hittestress, vrezen zij.  ‘Daarbij kan opgemerkt worden dat architect van de Spoorbuurt Theo Bosch juist bewust gekozen heeft voor lichte bakstenen. De baksteenkeuze sluit niet aan bij de bestaande bouw. Aldus is onvoldoende onderzocht wat de effecten van de zwarte gevels zijn in relatie tot de omgeving.’

Totaalplan

Kort samengevat hebben de ontwikkelaar en de gemeente gekozen voor ‘maximale overlast, maximale onveiligheid, minimale privacy, overlast van vuil vanaf de binnentuin,’ aldus de zienswijze. ‘De verkeerssituatie maakt geen deel uit van de omgevingsvergunning, maar leidt wel tot grote problemen. Wij verwachten van de gemeente alsnog een totaalplan voor de verkeerssituatie, waarbij ook de belangen van de bewoners en vergunninghouders die in de Marga Klompéstraat wonen worden meegenomen.’

 

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen