Democratisch Zaanstad komt later deze maand met een motie die het college opdraagt een plan B uit te werken nu de verbindingsweg tussen de A8 en de A9 na zes decennia hopen en vrezen een stille dood dreigt te sterven. Het Rijk
weigert eraan mee te betalen en dat is de doodsteek voor een - verdiepte - weg van meer dan 900 miljoen euro.
DZ-raadslid Marianne de Boer vindt dat de gemeente nu de regie naar zich toe moet trekken en hard moet gaan nadenken over mogelijke alternatieven zoals een nieuwe weg langs het Noordzeekanaal en om te bekijken waar woningbouwplannen moeten worden opgeschort omdat de infrastructuur niet geregeld kan worden. Bij blijven bouwen zonder (zicht op) een adequate ontsluiting is de fractie een doorn in het oog: nu al is het verkeer immers een immens probleem in vooral Zaanstad Noord.
Heemskerkvariant
De provincie zou moeten worden gevraagd om nog eens te kijken naar
de Heemskerkvariant (zo’n 200 miljoen euro duurder dan het niet-verdiepte traject over de golfbaan) maar niet meer naar de nul-plus variant, de verhoogde weg door Krommenie. Met de Heemskerkvariant wordt de verbindingsweg aangelegd van de A8 ter hoogte van de Nauernasche Vaart naar de A9 ter hoogte van de aansluiting Heemskerk.
Democratisch Zaanstad wijst er in haar motie op dat 80 procent van alle voertuigen op de provinciale wegen in Krommenie nu doorgaand verkeer is en dat de overlast voor de leefbaarheid en luchtkwaliteit daardoor al jaren onder druk staan. Door de enorme woningbouwproductie ten noorden van Zaanstad wordt de situatie alleen nog maar slechter, terwijl Krommenie nu al in lijstjes staat van luchtvervuiling vergelijkbaar met de gebieden rond Tata Steel in IJmuiden en de haven van Rotterdam.