Steigers pleziervaart niet met enthousiasme begroet

Foto: Google Street View

De eigenaren van de twee jachthavens bij de Nauernasche Vaart zien er niets in, de bewoners in de omgeving van de steiger die de gemeente graag ziet ten noordoosten van de Schermersluis al evenmin en de beroepsvaart voelt zich achtergesteld: wel aanlegplaatsen voor de pleziervaart maar steeds minder voor mensen die op het water hun brood verdienen.

Enthousiame voor die steiger is vooralsnog ver te zoeken. Een tweede ten noordoosten van de brug Vrouwenverdriet in Westzaan levert minder levert minder weerstand op, maar waarom een voorziening voor passanten op een steenworp afstand van betaalde plekken die slechts eens in de vier jaar allemaal bezet plegen te zijn als Sail Amsterdam boten aantrekt uit alle uithoeken van het land en daarbuiten? Goed geoutilleerde jachthavens met alles erop en eraan inclusief horeca, dus waarom dan juist dáár om de hoek gratis toegankelijke steigers bouwen? In de jachthaven kost een plekje 1,50 euro per stekkende meter per dag plus – sinds dit jaar – per persoon twee euro watertoeristenbelasting. Wie gaat die heffing innen bij de gratis plaatsen?

Oneerlijke concurrentie

Zaanstad wil aantrekkelijker worden voor (water)toeristen en daar passen meer aanlegplaatsen bij. Maar toerisme is ook een bedrijfstak. Toen het college voorstelde om de informele camperplaats achter het station Zaandijk Zaanse Schans een permanente status te geven waren campinghouders in de omgeving daar niet blij mee: gratis aanbieden waarvoor elders betaald moet worden is een vorm van oneerlijke concurrentie. Op de parkeerplaats in Koog aan de Zaan mag inmiddels niet meer overnacht worden, maar nu lijkt er een vergelijkbare toestand te ontstaan op het water.

Omwonenden

De inwoners van Nauerna vrezen overlast, omdat de steigers veel te dicht bij woningen komen: ver over het water dragende muziek aan dek en bbq’s op de steiger. En dat alles zonder het in de jachthavens wel aanwezige toezicht. Ook vinden ze het onlogisch om dergelijke extra toeristische voorzieningen aan te leggen in een kwetsbaar Natura 2000-gebied. Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier maait de oevers van de vaart niet meer om de natuur te beschermen, maar Zaanstad wil er meters van gaan inpikken. De insprekende inwoonster van de buurtschap had er geen enkel begrip voor.

Beroepsvaart

Woordvoerster Sunniva Fluitsma van de Algemeene Schippers Vereeniging nam de gelegenheid vorige week te baat om de raad nog maar eens te wijzen op de in de verdrukking rakende beroepsvaart: ‘Voor ons is er steeds minder plek.’ De steiger in Zijkanaal G bij het Hembrugterrein is volgens de inwoonster van Zaandam bovendien gepland op een ongelukkige plek voor de beroepsvaart.

Voor de Zaan geldt al langer een waarschuwing: balkons boven het water en steigertjes voor bewoners zijn potentieel een risico. Lege schepen zijn bij harde wind alleen bestuurbaar door hard te varen en als ze uit koers raken dan ligt door het gebrek aan ruimte schade aan woningen en her buitengebeuren op de loer. Ook de twee woontorens die op Het Eiland moeten komen voegen weer een potentieel gevaar toe, omdat er rukwinden door kunnen ontstaan.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen