Voorgestelde Sprong over het IJ goed voor Zaanse fietsers

Zo zou de brug tussen de NDSM-werf en de Houthavens eruit kunnen gaan zien.
Zo zou de brug tussen de NDSM-werf en de Houthavens eruit kunnen gaan zien.
Foto: YouTube / Still uit de video

Projectbegeleider Maarten Bakker van de Vervoerregio Amsterdam is blij met het advies van de Commissie D’Hooghe over nieuwe oververbindingen over het IJ voor fietsers en het openbaar vervoer. Hij noemt het op de website van de Vervoerregio ‘een weloverwogen advies, waar (de regio) Amsterdam en het Rijk mee verder kunnen’. De bruggen zouden op de oost- en westflank moeten komen, met goede verbindingen naar Zaanstad, Purmerend en Almere.

Volgens het advies moeten er twee nieuwe bruggen komen, een voetgangerstunnel – waarin de fiets niet mee mag – achter station Amsterdam Centraal, een verbreding van de Amsterdamsebrug, twee extra ponten en nog een kleinere brug van het KNSM-eiland naar winkelcentrum Brazilië om aansluiting op de fiets- en OV-corridor over de binnenring te versoepelen, zodat fietsers gemakkelijker kunnen doorfietsen. De eerste brug die volgens het advies kan worden aangelegd is die aan de oostkant van de stad, vanaf het Azartplein op het KNSM-eiland naar de Johan van Hasseltweg in Noord. De tweede en voor Zaanstad interessantere brug gaat van de NDSM-werf naar de Haparandadam in de Houthavens.

Verplaatsing terminal Piet Heinkade

Om aan eventuele bezwaren van de scheepvaart tegemoet te komen moeten de bruggen volgens de commissie 12,5 meter hoog zijn. Voor schepen die daar toch niet onderdoor kunnen moeten ze ook open kunnen. De passagiersterminal voor de zeecruisevaart moet weg van zijn huidige plek aan de Piet Heinkade, omdat de drijvende hotels niet langs de brug aan de westkant zullen kunnen. Zaanstad lijkt daarvoor niet meer in beeld te zijn. De kabelbaan speelt in de voorstellen van de commissie geen rol meer.

Eind aan jarenlang gesteggel?

Na de zomer komen de Vervoerregio en de andere partijen betrokken partijen met een formele reactie op het advies. Ook bewoners en belanghebbenden kunnen deze zomer via de online tool reageren op het advies. ‘Ik hoop dat zowel Amsterdam als het Rijk dit advies als een handreiking zien. Als dat zo is, dan zou er in het najaar een overeenkomst kunnen worden gesloten tussen het Rijk en de regio,’ aldus Bakker. De commissie van voorzitter Alexander D’Hooghe, hoogleraar urbanisatie aan de universiteit van het Belgische Leuven moet een punt zetten achter de jarenlange discussies over een brug over het IJ.

Een belangrijk argument om niet voor tunnels te kiezen is voor de commissie dat fietsers die van de binnenring komen nu zonder af te stappen de brug op kunnen fietsen. De commissie is ook van mening dat de bruggen ‘een economische maar ook iconische waarde’ kunnen hebben voor de uitstraling van de stad Amsterdam, ‘de enige stad in Nederland die met buitenlandse steden de strijd aan kan als het gaat om het aantrekken van talent en kapitaal’.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen