Na drie maanden tevredenheid over huishoudelijke hulp gepeild

Foto: PxHere / Mohamed Hassan

De gemeente heeft de Sociale Wijkteams gevraagd om inwoners drie maanden nadat zij huishoudelijke hulp toegewezen hebben gekregen te bevragen over het resultaat: wonen zij sindsdien (nog steeds of weer) in een schoon en leefbaar huis? Dat laatste blijft namelijk het uitgangspunt van de hulp in afwachting van een aangekondigde wetswijziging wat betreft de manier van indiceren.

De gemeente laat ook onderzoeken of het mogelijk is om inwoners, al dan niet op verzoek te laten weten hoeveel tijd de aanbieder in hun specifieke geval wil inzetten om het resultaat ‘schoon en leefbaar’ te behalen. De bestuursrechter heeft al enkele malen gemeenten – waaronder Zaanstad – op de vingers getikt omdat de resultaatgerichte aanpak de ontvangers van de zorg onvoldoende duidelijkheid geeft over wat zij van de toegewezen hulp mogen verwachten. De minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft echter laten weten dat hij in september met een voorstel komt om de Wet maatschappelijke ondersteuning zodanig aan te passen dat het indiceren in resultaten daarin wordt verankerd. Zaanstad volgt het advies van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten op om in afwachting hiervan te kiezen voor maatwerk in individuele situaties zonder het beleid voor de hele doelgroep aan te passen.

Niets extra’s

De opdracht aan de zorgaanbieders is om alleen te doen wat expliciet afgesproken is. Extra werkzaamheden die de hulp voorheen mogelijk binnen de indicatie kon uitvoeren, zoals boodschappen doen kunnen binnen de indicatie ‘schoon huis’ niet langer worden uitgevoerd. Het uitgangspunt is niet hoe lang de hulp aanwezig js, maar hoe het huis eruit ziet. Als de indicatie niet voldoende blijkt om het huis schoon te houden dan wordt die bijgesteld, zo belooft het college.

Tarieven

Het college is er nog niet uit of de tarieven die zij aan zorginstellingen betaalt door de beugel kunnen. De wet vereist dat aan zorgaanbieders een ‘reële prijs’ wordt betaald en volgens de in problemen geraakte aanbieder van huishoudelijke ondersteuning Familiehulp is dat in Zaanstad niet langer het geval. Bepalen wat reëel is blijkt echter een weerbarstige materie. De gemeente benaderde 55 aanbieders om er een beeld van te krijgen en slechts twaalf daarvan reageerden met een onderbouwde kostprijs. Zaanstad wilde weten hoeveel tijd de organisaties gemiddeld nodig hebben om schone en leefbare huizen af te leveren, wat de kostprijs per uur is en hoe deze is opgebouwd.

De aanbieders blijken allemaal de vraag naar de benodigde tijdsinzet om het resultaat te kunnen halen anders geïnterpreteerd te hebben. Zij hebben aangegeven hoeveel minuten zij feitelijk leveren en niet het aantal minuten dat zij nodig hebben om het resultaat te halen. Het aantal minuten verschilt per aanbieder. Dat hangt samen met de verschillende kostprijzen die aanbieders hanteren,’ schrijft het college in een brief aan de gemeenteraad. Wat er eerder was – de benodigde tijd of het benodigde geld – wordt hieruit niet duidelijk.

Grote verschillen

Wat wel helder werd zijn grote verschillen in de opbouw van de tarieven. Op basis van de aangeleverde informatie berekenden ambtenaren een gemiddeld uurtarief met inachtneming van de grootte van de aanbieders en kwamen uit op 29,33 euro. Een prijsberekening net behulp van landelijke modellen, gegevens uit de branche en met vergelijkingscijfers vanuit de inkoop jeugdhulp leverde een reële kostprijs per uur van 28,35 euro op. Op grond hiervan en een vergelijking met tarieven van gemeenten waar momenteel een aanbesteding loopt is de eerste voorzichtige conclusie dat het door Zaanstad berekende uurtarief reëel is en dat daarmee het afgesproken resultaat behaald kan worden.

Gedurende de zomerperiode wordt echter nog nader onderzoek naar de opbouw van de tarieven gedaan en worden de vervolgstappen om tot een reëel tarief te komen bepaald. Dat gaat in overleg met de andere gemeenten waarmee het contract met Familiehulp is afgesloten: Wormerland, Oostzaan, Landsmeer en Waterland. In september staat het onderwerp op de agenda tijdens een overleg met een bredere vertegenwoordiging vanuit de aanbieders.

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen