Interne problemen Familiehulp op bordje cliënten gelegd

Foto: Wikipedia / Johan

Niet alleen gestegen loonkosten hebben een rol gespeeld bij het snijden in de verleende huishoudelijke hulp aan zorgbehoevende inwoners door Familiehulp, maar ook interne problemen als een hoger ziekteverzuim en ouder wordende medewerkers. Dat valt op te maken uit nieuwe vragen van de Partij voor Ouderen en Veiligheid over de werkwijze van deze organisatie.

POV-raadslid Jaap Keijser is ontevreden met de antwoorden van het college op eerdere vragen en vindt dat Familiehulp de eigen sores wel erg gemakkelijk op het bordje van de cliënten en de gemeente schuift. De gestegen bedrijfskosten hebben tot gevolg gehad dat veel ouderen inmiddels minder uren hulp krijgen dan waarop ze recht hebben en dat hoeft volgens de afspraken tussen de zorgverlener en de gemeente geen probleem te zijn zolang het doel, een schoon huis, bereikt wordt. Maar ook dat blijft nu in veel gvallen achterwege, aldus Keijser.

Zelf verantwoordelijk

De POV vindt dat een bedrijf als Familiehulp rekening moet houden met stijgende kosten bij de aanbesteding van zorgverlening voor een periode van meerdere jaren en dat, als die zorg in gevaar komt, de gemeente de eerstaangewezen gesprekspartner is om tot een oplossing te komen. Hoewel: heeft de gemeente als opdrachtgever eigenlijk wel een boodschap aan de door Familiehulp zelf veroorzaakte problemen? Zonder meer de gevolgen daarvan bij de cliënten neerleggen in voor Keijser in elk geval onacceptabel.

Hij wil ook weten wanneer Familiehulp voor het eerst aan de bel heeft getrokken en heeft gemeld dat wegens de gestegen kosten niet langer aan de gemaakte afspraken kon worden voldaan. En wat gaat verantwoordelijk wethouder Natasja Groothuismink doen om ervoor te zorgen dat alle cliënten van de organisatie krijgen wat hen toekomt: een schoon huis?

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen