Bijna 200.000 mensen ervaren ernstige geluidsoverlast door Schiphol

29 okt 2018, 7:22 Actueel
schiphol1
Foto: Pexels / Demian Smit
Veel meer mensen dan tot nu toe werd gedacht ervaren ernstige geluidsoverlast van het vliegverkeer van en naar Schiphol: 198.000 in 2016, volgens de Natuur en Milieufederatie Noord-Holland. Die analyseerde nogmaals de Hinderbelevingsonderzoeken van GGD’s rondom Schiphol en kwam uit op een veel hoger cijfer dan de 138.000 ernstig gehinderden die Schiphol zelf rapporteerde. Het Planbureau voor de Leefomgeving zat daar met 155.959 tussenin.
Ook was volgens de NMNH de ervaren slaapverstoring in 2016 in werkelijkheid naar schatting twee keer zo hoog als door Schiphol is berekend: plusminus 40.000 in plaats van 19.500 mensen. Onder andere in Zaanstad zijn plannen voor grootschalige nieuwbouw in gebieden met geluidshinder van vliegtuigen.
analyse
Schiphol is verplicht elk jaar te rapporteren hoeveel omwonenden ernstige hinder ervaren van overvliegende vliegtuigen en hoeveel mensen in hun slaap worden gestoord. Die cijfers worden berekend, niet gemeten. ‘Nu we voor het eerst alle onderzoeken van de GGD’s rondom Schiphol naar de beleving van geluidshinder op een rij hebben gezet, blijkt dat de werkelijk ervaren hinder veel groter is dan de berekende hinder’, aldus directeur Sijas Akkerman. ‘Als de overheid de werkelijk beleefde geluidshinder serieus zou nemen, dan zou Schiphol moeten krimpen, in plaats van groeien.’

Ook verder van Schiphol af overlast

Wat opvalt is dat mensen in verder van Schiphol af gelegen gemeenten onder de vliegroutes van de Polderbaan en de Kaagbaan veel meer overlast ervaren dan wordt berekend. Mensen die buiten de geluidscontouren van de luchthaven wonen worden in de berekeningen niet meegenomen.
[embed][/embed]

Tweet not found

The embedded tweet could not be found…

De GGD-cijfers zijn gebaseerd op onderzoek onder volwassen. G emeenten met minder dan twee procent gehinderden zijn niet mee geteld en voor een paar gemeenten zijn er geen cijfers. Akkerman: ‘Onze schatting is dus aan de voorzichtige kant. Als je alles mee zou rekenen zou het aantal flink omhoog gaan.’ Een van de belangrijkste redenen waarom de hinderbeleving in werkelijkheid veel hoger ligt dan door Schiphol wordt gerapporteerd, is het verschil tussen theoretisch berekenen van geluidsbelasting en het meten daarvan .

Een enkele decibel maakt een groot verschil

Akkerman: ‘Uit een recente wetenschappelijke publicatie van het Nationaal Lucht en Ruimtevaart Instituut blijkt dat het verschil tussen de
een
en
twee
decibel kan liggen. Dat lijkt wellicht weinig, maar 1 dB minder berekende geluidshinder betekent voor Schiphol in theorie 125.000 (25 procent) extra vliegbewegingen. De luchthaven maakt gretig gebruik van deze berekende ruimte die er in werkelijkheid helemaal niet is.'

MER

In de loop van volgende maand wordt de milieueffectrapportage (MER) voor Schiphol verwacht. Daarin staat wat de milieugevolgen zijn van een eventuele groei van het luchtverkeer op Schiphol. Er is momenteel een consultatieronde waarin iedereen zijn mening kwijt kan over de toekomst van het vliegveld en de luchtvaart.