Ruim 20.000 inwoners in nieuwbouwhuizen met Schiphol-overlast

Foto: Pixnio

Tussen 2017 en 2050 gaan zo’n 73.000 mensen wonen in beperkingsgebieden rondom Schiphol. Daarnaast zijn er nog nieuwe 98.000 woningen voorzien op minder dan 1500 meter van de grens van het zogenoemde LIB 5 gebied. Dat betekent dat ongeveer 172.000 nieuwe bewoners onder de rook van Schiphol gaan wonen, aldus de Natuur en Milieu Federatie Noord-Holland in een analyse van de woningbouwplannen in het gebied.

LIB staat voor Luchthavenindelingbesluit Schiphol en legt beperkingen op aan objecten, bebouwing en gebruiksfuncties rond de luchthaven. Op de grens van de zone van LIB 4 (de geluidscontour) is de maximale geluidsbelasting 58 db(A). In LIB 5 (ook wel de 20 Ke zone genoemd) is een lagere geluidsbelasting aan de orde en gelden minder beperkingen.

Zaanstad

Wat Zaanstad betreft gaat het volgens de analyse om 218 nieuwe huizen in LIB 4 gebied en 7148 in LIB 5. Met nog eens 2174 woningen binnen een straal van anderhalve kilometer van de grens van LIB 5 komt het totaal op 9540 huizen. Alleen in Amsterdam (32.779) en Haarlemmermeer (17.951) worden meer woningen gebouwd die in potentie in een gebied met geluidsoverlast door Schiphol liggen.

Onder andere Assendelft ligt in het gebied waar de gemeente in de toelichting op het bestemmingsplan of in de onderbouwing van een omgevingsvergunning uit moet leggen op welke wijze rekening is gehouden met de mogelijke gevolgen van een vliegtuigongeval met slachtoffers op de grond.

Slaapverstoring

Niet alle naar schatting 20.606 nieuwe inwoners van Zaanstad – een gemiddeld huishouden telt volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek 2.16 personen – zullen daar ook letterlijk wakker van liggen, maar er zijn geen cijfers van het aantal ‘ernstig slaapverstoorden’ dat nu al in de gemeente woont. Volgens de analyse zullen 4533 nieuwe inwoners in elk geval (ernstige) hinder van het vliegverkeer ondervinden. Mocht Schiphol in de toekomst het huidige maximale aantal van maximaal 500.000 vluchten per jaar mogen uitbreiden, dan veranderen die cijfers weer.

Er zijn steeds meer huizen nodig in de Metropoolregio Amsterdam, die een grote aantrekkingskracht heeft op woningzoekenden. Tot 2040 gaat het om 300.000 stuks, waarvan er tot en met 2020 60.000 versneld moeten worden gebouwd. De kaarten hieronder tonen een deel van de bouwlocaties.

In LIB 4 gebied is woningbouw in principe niet toegestaan en dat geldt ook voor nieuwe scholen, ziekenhuizen en verpleeghuizen. Als deze er al staan, mogen ze blijven. Wonen in dit gebied kan volgens het Luchthavenindelingbesluit onder meer leiden tot negatieve leerprestaties en tot voor kort was het het Rijk dat toestemming moest geven in uitzonderingsgevallen. Inmiddels hebben de provincie en gemeenten het laatste woord.

Wat LIB 5 betreft mag er van de overheid sinds begin dit jaar gebouwd worden, maar moet er moet daarnaast ruimte blijven voor de groei van Schiphol. Er mag daarom bijvoorbeeld niet buiten bestaand stedelijk gebied gebouwd worden en gemeenten moeten bij het bouwen rekening houden met de geluidsproductie en het risico die vliegroutes van en naar Schiphol met zich meebrengen.

Kettingbeding

Om eventuele procedures en schadeclaims van nieuwe bewoners te voorkomen is het kettingbeding in het leven geroepen: klagen mag, maar de vraag is of deze klachten ook behandeld zullen worden op dezelfde manier als klachten van andere omwonenden, aangezien de nieuwe bewoner heeft een document heeft ondertekend waarin hij of zij zegt bekend te zijn met het kopen van een huis ‘op een met vliegtuiggeluid belaste locatie’.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen