Waarom wel 30 op een deel van de Zaanweg en niet op de hele Westzijde?

Foto: Pixabay

Waarom kan een deel van de Zaanweg in Wormerveer wel een 30-kilometerzone worden en wil het college dat niet toestaan op de hele Westzijde in Zaandam?

Die vraag dook gisteren meerdere maken op in Facebook-commentaren op het bericht over aanpassingen van de verkeerssituatie op de Zaanweg in verband met een veilige oversteek naar de terrassen die de komende twee jaar langs het water zullen worden aangelegd. Een raadsmeerderheid stemde voor een lagere maximumsnelheid op de hele Westzijde, maar het college legde die motie juist vanwege de verkeersveiligheid naast zich neer.

Beperkte uitbreiding langzame zone

De uitbreiding van de langzame zone wordt beperkt tot het stuk tussen het Ruijterveer en de Klokbaai. Op het gedeelte tussen het Papenpad en de Klokbaai blijft de maximumsnelheid 50 kilometer per uur, maar gaat de weg wel op de schop om de veiligheid te vergroten.

Volgens het college is de Zaanbocht in Wormerveer ‘bij uitstek een gebied waar veel voorzieningen en winkels zijn en vergelijkbaar met het Westzijde gebied tussen Vinkenstraat en Klokbaai’: een stuk weg met veel voetgangers die veelvuldig oversteken naar de overzijde. Dan is 30 kilometer volgens burgemeester en wethouders op zijn plaats.

De Westzijde vanaf de Klokbaai kent wat voetgangers betreft veel minder reuring en daarom blijft de maximumsnelheid daar 50 kilometer per uur.

Bussen

Een van de grote tegenstanders van een Westzijde met een volledig 30-kilometerregime was busvervoerder Connexxion, die zelfs dreigde de bussen daar in dat geval niet langer te laten rijden. Commexxion rijdt ook over de Zaanweg, maar heeft geen bezwaar gemaakt tegen de veranderende situatie aldaar.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen