Dertig kilometer op de Zaanweg om terrassen mogelijk te maken

Op de Zaanweg wordt nu gemiddeld 38 kilometer per uur gereden, aldus het college.
Op de Zaanweg wordt nu gemiddeld 38 kilometer per uur gereden, aldus het college.
Foto: Google Street View

Het stuk Zaanweg tussen de Stationsstraat en de Marktstraat in Wormerveer wordt een 30-kilometerzone om op een veilige manier terrassen aan de Zaanoever mogelijk te maken. Er is 20.000 euro mee gemoeid.

Deze maand nog moet worden begonnen met de aanpassing van de Zaanweg, waar nu volgens metingen gemiddeld 38 kilometer per uur wordt gereden en waar 50 is toegestaan. Die lagere snelheid is volgens het college het gevolg van de inrichting van de weg, met een zogenoemde mollengang als scheiding tussen beide rijrichtingen.

Pilot van twee jaar

De pilot Terrassen aan de Zaan duurt twee jaar en moet nadere gegevens opleveren over parkeren, verkeerssnelheid en intensiteit. Die zullen dan worden gebruikt voor een nadere analyse om uit te maken of de nieuwe situatie definitief wordt. De proef moet het verblijf veraangenamen en het toerisme aanjagen.

Het invoeren van een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur op de Zaanweg is volgens het college ‘passend’, omdat met name dit gedeelte van de Zaanbocht ‘een goed bezocht kernwinkelgebied is en het verblijven en flaneren langs de Zaan vanuit het oogpunt van recreatie en toerisme wordt gestimuleerd’.

Tijdelijke vergunningen

Ondernemers krijgen gedurende de pilotperiode de mogelijkheid om een tijdelijke vergunning voor een terras aan te vragen.

De fysieke maatregelen zijn:

  • Tweemaal een versmalling van de Zaanweg ter hoogte van de terrassen;
  • Eénmaal een busvriendelijke drempel;
  • De kruising Markstraat/Zaanweg wordt gelijkwaardige kruising;
  • De kruising Zaanweg/Stationsstraat verandert: de voorrangsrichting wordt vanaf de Stationsstraat richting de Zaanweg Oost (Zaanbrug);
  • De voorsorteerstrook op Zaanweg Oost wordt een fietsstrook.

Deze maatregelen zijn busvriendelijk en relatief simpel terug te draaien, aldus het college. De versmallingen leiden er toe dat ‘enkele parkeerplaatsen’ komen te vervallen en ‘voorkomen  dat er tussen geparkeerde auto’s in moet worden overgestoken’. Door extra oversteekmogelijkheden te maken om de terrassen te bereiken, zal het verkeer gedwongen worden langzamer te rijden, zo is de verwachting. 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen