College weigert van de hele Westzijde een 30-kilometerzone te maken

Foto: Pixabay

Het college legt de door de gemeenteraad aangenomen motie over een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur op de Westzijde grotendeels naast zich neer.

Die motie moest de weg in Zaandam aantrekkelijker en veiliger maken voor fietsers. Maar het college schrijft nu er niet aan te kunnen voldoen vanwege ‘de nadelige effecten voor de hulpverleningsdiensten, het openbaar vervoer, bezoekers en de bewoners’. Het college beperkt de uitbreiding van de langzame zone tot het stuk tussen het Ruijterveer en de Klokbaai. Op het gedeelte tussen het Papenpad en de Klokbaai blijft de maximumsnelheid dezelfde, maar gaat de weg op de schop om de verkeersveiligheid te vergroten.

‘Verwarring’

Een 30-kilometerzone op de hele Westzijde kan volgens B&W leiden tot verwarring voor de weggebruiker en daardoor tot onveiligere verkeerssituaties met een grote kans op aanrijdingen. ‘Ook zijn er nadelen voor de kwaliteit (reistijd en comfort voor chauffeur en reiziger) van het openbaar vervoer en mogelijke gevolgen voor hulpverleningsdiensten (aanrijtijd en veilig vervoer).’

De belangenafweging tussen alle betrokken partijen – een meerderheid in de raad, de wens van de Fietsersbond en de scholen in de omgeving, Connexxion, hulpverleningsdiensten, bewoners en ondernemers – bracht het college ertoe slechts een klein deel van de bestaande 30-kilometerzone uit te breiden. Op het resterende deel wordt de weg versmald om de snelheid van gemotoriseerd verkeer te remmen.

Ontsluitingsweg

Het college wijst erop dat de Westzijde een ontsluitingsweg is voor woon-, winkel- en werkverkeer. Winkels en bedrijven moeten bevoorraad worden en de Westzijde is een route voor de bus. Tussen de Vincent van Goghweg en het Ruijterveer is hij in het wegcategoriseringsplan ook ingedeeld als een gebiedsontsluitingsweg.

Vanaf het Ruijterveer tot de Gedempte Gracht is de Westzijde ingedeeld als ‘erftoegangsweg met bus’. Dit gedeelte is een winkel- en verblijfsgebied met minder autoverkeer en meer ruimte voor voetgangers en fietsers.

Met name het stuk tussen de Vincent van Goghweg en de Klokbaai is volgens het college niet geschikt voor een indeling als erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur, omdat er circa 8200 motorvoertuigen per dag overheen rijden.

‘Maar’ acht ongevallen

Uit landelijke registratie komt bij ons naar voren dat er in de periode 2014 tot 23 januari 2018 acht ongevallen met letsel zijn geregistreerd voor het wegvak tussen de Vincent van Goghweg en de Gedempte Gracht. In vier gevallen is hierbij een fietser of bromfietser betrokken in de leeftijdscategorie van zestien jaar en ouder,’ staat in de raadsinformatiebrief die vandaag de deur uitging. ‘Deze informatie wijkt af van de informatie die in de motie naar voren komt (daarin was sprake elf ongelukken, red.) De Westzijde scoort hiermee niet bijzonder hoog in de ongevallenstatistiek.’

‘Snelheid nu al passend’

Bovendien zou nu al 85 procent van de automobilisten niet sneller rijden dan 38 kilometer per uur. Objectief gezien is dit een passende snelheid bij deze weg, hoewel er altijd ‘een beperkte groep wegmisbruikers’ zal zijn die te hard rijdt. ‘Door het versmallen van de weg voor het autoverkeer en meer ruimte te geven aan de fietser en de voetganger hopen we de daadwerkelijk gereden snelheid verder te verlagen.’

Connexxion

Het college geeft ook aan op 20 maart een brief ontvangen te hebben van Connexxion, waarin de busvervoerder aangeeft dat snelheidsremmers in de vorm van drempels in de Westzijde voor het bedrijf niet acceptabel is en dat het instellen van een 30-kilometerzone met gelijkwaardige kruisingen tot onveilige situaties voor fietsers leidt als deze om de bus heen gaan rijden.

Het weggedeelte van het Papenpad tot de Klokbaai zal in de plannen van het college ‘zodanig worden ingericht dat de voetganger en de fietser beter worden beschermd’. Het profiel van de weg wordt versmald naar 6,60 meter: een rijbaan van drie meter en brede fietsstroken van 1,80 meter.

Het gedeelte tussen de Vincent van Goghweg en de Klokbaai komt door de aard en de intensiviteit van het gebruik sowieso niet in aanmerking voor een afschaling – ‘voor dit deel van de Westzijde afwijken van landelijk gehanteerde uitgangspunten draagt niet bij aan eenduidigheid en herkenbaarheid wat geldt als één van pijlers van een duurzaam veilige inrichting’.

Het gedeelte tussen Ruijterveer ten de Klokbaai wordt wel ingericht als 30-kilometerzone. Daar wordt na de zomer mee begonnen, want haast is geboden. De herinrichting van de Westzijde is gekoppeld aan afspraken met ondernemers, ontwikkelaars en andere herinrichtingsplannen in de stad.

De bouw van de Rozengrachttoren en de daaraan gekoppelde verplaatsing van de markt moeten worden uitgesteld als de Westzijde niet dit najaar klaar is. ‘Fundamentele aanpassingen in het ontwerp leiden tot vertraging. Dit kan financiële claims tot gevolgen hebben,’ waarschuwen B&W.

Tijdschema

Het college heeft daarom het volgende tijdschema in gedachten:

  • Eind april de presentatie van het ontwerp van de Westzijde aan bewoners, scholen, ondernemers en belangstellenden via een inloop waarbij toelichting wordt gegeven op het ontwerp;
  • Van juni dit jaar tot maart 2019 werkzaamheden aan kabels en leidingen tussen het Ruijterveer en de Klokbaai;
  • Van oktober dit jaar tot januari 2019 de uitvoering van fase 2 van het deel tussen het Ruijterveer en de Klokbaai met de inrichting van de 30-kilometerzone;
  • Van januari tot juni 2019 de uitvoering van de herinrichting van de Klokbaai tot aan het Papenpad.
Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen