Connexxion vreest 30-kilometerzone Westzijde, raad desondanks akkoord

Dertig wordt de norm op een veel groter stuk van de Westzijde.
Dertig wordt de norm op een veel groter stuk van de Westzijde.
Foto: Google Street View

De heringerichte Westzijde wordt in elk geval vanaf de Gedempte Gracht tot aan het Papenpad een 30-kilometerzone. Verkeerswethouder Addy Verschuren heeft dat liever niet en vervoerder Connexxion al helemaal niet, maar een raadsmeerderheid stemde gisteravond voor een motie van GroenLinks die het mogelijk maakt.

Connexxion heeft al aangegeven niet meer over de Westzijde te willen rijden wanneer daar de snelheidslimiet wordt aangepast. Niet vanwege die snelheid op zich, maar omdat in dat geval de straat niet langer een voorrangsweg zal zijn, waardoor de snelheid waarmee de Westzijde kan worden ‘genomen’ afhankelijk wordt van het verkeersaanbod uit de zijstraten.

https://twitter.com/GLzaanstad/status/974399258328694784

De wethouder had er begrip voor: Connexxion vreest niet alleen vetragingen, maar met name de onzekerheid. Ze weten straks niet meer hoe lang ze over de Westzijde zullen doen, maar worden wel afgerekend op punctualiteit.

Gemiddelde snelheden

Verschuren wees er ook op dat de borden met daarop 30 in plaats van 50 in de praktijk niet veel verschil zullen maken: bij snelheidsmetingen voorafgaand aan de herinrichting lag het gemiddelde van de automobilisten tussen 30 en 38 kilometer per uur en dat is ook precies wat uit landelijke metingen in 30-kilometerzones komt.

Nieuwe gevaren

Er verandert dus niet veel behalve de voorrangssituatie en dat levert in zijn ogen weer nieuwe gevaren op: wanneer gemotoriseerd verkeer opstroopt omdat gewacht moet worden op verkeer uit de zijwegen, dan zullen fietsers zich door die stilstaande sliert heen gaan wurmen. En hoe gaan fietsers om met voorrang van rechts?

Van de Westzijde een 30-kilometervoorrangsweg maken is in theorie mogelijk, aldus de wethouder. ‘Maar dat doen we elders in de gemeente ook niet. Daar raakt de weggebruiker van in de war.’

Wat in Parijs kan…

Alleen de POV, VVD, ChristenUnie, Democratisch Zaanstad, Zaanstad voor Iedereen en het CDA stemden uiteindelijk tegen de motie. Van de voorstanders vatte Roland van Braam van de SP zijn visie compact samen: voetgangers en fietsers moeten ruim baan krijgen en bij lagere snelheden wordt fietsen aantrekkelijker. ‘Heel Parijs is een 30-kilometerzone, waarom dan niet een klein stukje Westzijde?’

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen