#RaadVelsen in grote lijnen zeer kritisch op voorkeur Velsen voor Golfbaanvariant #A8A9. Gevolgen voor Broekpolder te groot.
Het Platform Krommenie heeft de ‘serieuze problemen’ rond de N203 nog maar eens schriftelijk onder de aandacht van de gemeenteraad gebracht. Want ‘dit is nu al de drukste provinciale weg van Noord-Holland en de provincie verwacht dat het verkeer nog verder zal toenemen, met 20 procent tot 2030.’
‘Wij roepen u op om uw verantwoordelijkheid te nemen voor de leefbaarheid en gezondheid van de inwoners van Krommenie en Assendelft Noord door in het nieuwe collegeprogramma op te nemen dat er een nieuwe weg moet komen tussen de A8 en A9,’ schrijven de ondertekenaars van de brief. En dan niet in de buurt van de beide dorpen, uiteraard. De knoop had al doorgehakt moeten zijn , maar het besluitvormingsproces zit nog steeds muurvast.
[embed][/embed]
#RaadVelsen in grote lijnen zeer kritisch op voorkeur Velsen voor Golfbaanvariant #A8A9. Gevolgen voor Broekpolder te groot.
De substantiële toename van het verkeer wordt mede veroorzaakt door de voorgenomen bouw van 1250 woningen in een gebied waar nu al rond 35.000 mensen wonen. Een studie heeft aangetoond dat daar 17.000 mensen eerder ziek worden of zelfs eerder sterven door de verkeersituatie tussen Assendelft en Krommenie.
Zonder het met zoveel woorden op te schrijven, geeft het Platform Krommenie duidelijk aan dat het historische belang van de Stellling van Amsterdam ondergeschikt moet zijn aan de gezondheid van inwoners van Zaanstad. ‘De verdere ontwikkeling van de regio wordt gehinderd door een discussie over het werelderfgoed. Wij denken dat er een keuze gemaakt moet worden tussen gezondheid van de bewoners en dit erfgoed.’
[embed][/embed]
Mooie uitspraak. Een stop op asfalt. En laten we nu WEL iets doen aan de luchtkwaliteit in Krommenie! nhnieuws.nl/nieuws/215525/…
‘Kinderen zijn extra gevoelig voor fijnstof, toch staan er acht scholen vlak bij de N203. Het Trias VMBO staat letterlijk tegen de weg aangebouwd. Deze school had volgens de huidige normen nooit meer gebouwd mogen worden,’ gaat de belangengroep door. ‘Ons is gebleken dat de gemeenteraad indertijd toestemming voor de bouw van deze school heeft gegeven in de verwachting dat er een nieuwe weg zou worden aangelegd tussen de A8 en A9.’
Er is nog meer wat alle alarmbellen in de raad zou moeten doen afgaan: ‘Uit een onderzoekje vanuit een apotheek in Krommenie blijkt dat het aantal longpatiënten Krommenie in vijf jaar tijd met zeven procent is gestegen. Mogelijk is er een verband met de milieuproblemen .’
[embed][/embed]
Er verschijnt regelmatig een nieuwsbrief over #VerbindingA8A9. Aanmelden kan hier ow.ly/lC6d305RcjK
De provincie ontbeert een goede oost-west verbinding boven het Noodzeekanaal, hamert het Platform er nog maar eens in: ‘Zodra er een file staat op de rijkswegen van noord naar zuid, wordt al het verkeer over de N203 geleid. Dat wordt bij calamiteiten zelfs aangeraden in de landelijke verkeersinformatie.’
Er zijn daarom veel opstoppingen op de N203 en er is sluipverkeer door Krommenie en Assendelft. Problemen die niet worden niet opgelost met de bouw van een viaduct, aldus de brief: de helft van de elf knelpunten op de huidige verbinding tussen de A8 en de A9 blijft dan bestaan en er blijft nog steeds te veel verkeer rijden tussen de twee drukke woonkernen.
[embed][/embed]
Geen verbinding A8-A9 door prachtig gebied ! Stop die discussie ook maar. (Ga maar lekker thuiswerken)
‘Het verkeer moet beter kunnen doorstromen, waardoor er minder luchtvervuiling ontstaat en de afstand van de weg tot de woonkernen moet groter worden gemaakt. Wij denken daarom dat er een nieuwe verbinding tussen de A8 en A9 moet komen om de verkeers- en gezondheidsproblemen in Assendelft en Krommenie op te lossen.’